Dit is de week van de RI&E (20 t/m 24 juni)

Maar wat is het en heeft jouw werkgever een RI&E?

Door Redactie 20 juni 2022

We vallen maar meteen met de deur in huis. Wist jij dat het momenteel de Week van de Risico-Inventarisatie en -Evaluatie, oftewel RI&E is? Nee? Of weet je niet wat RI&E is? Dat is eigenlijk ook niet heel gek! De RI&E is namelijk een werkgevers dingetje. Toch vinden wij het heel belangrijk dat jij het als werknemer in de bouw ook kent. Als het gaat om veilig en gezond werken heb jij er namelijk ook een rol in.

Wat is dat, een RI&E?

In een RI&E worden risico’s beschreven die gaan over de veiligheid, gezondheid en het welbevinden van de medewerkers binnen een bedrijf. En bij de RI&E hoort een verplicht Plan van Aanpak. In dit plan staat welke maatregelen kunnen worden genomen om de in de RI&E genoemde risico’s aan te pakken.

In de bouw zijn veel arbeidsrisico's

Zeker in de bouw heb je als werkende te maken met veel arbeidsrisico’s. Denk aan lawaai, trillingen en lichamelijke belasting. De helft van de bouwplaatswerknemers vindt het werk lichamelijk dan ook zwaar.

Nog veel bedrijven hebben geen RI&E

Sinds 1994 is het hebben van een RI&E verplicht (Arbowet). Je moet er één hebben voor iedere werkplek. Dat betekent dat iedere bouwplaats een RI&E moet hebben. In de sector Bouw heeft 60,9% van de bedrijven een RI&E, 15,8% heeft dat niet en 13,1% weet het niet. Het ontbreken van een RI&E is een groot risico bij een inspectieonderzoek en vooral als er iets fout gaat! Want als er een bedrijfsongeval plaatsvindt, zal er een RI&E op tafel moeten komen.

Geen geldige RI&E?

Kan je werkgever bij een controle door de Nederlandse Arbeidsinspectie geen geldige RI&E en Plan van Aanpak laten zien, dan kan de Inspectie een waarschuwing geven of direct een boete opleggen. En wist je dat je als werknemer de RI&E (inclusief het Plan van Aanpak) moet kunnen inzien wanneer jij dit wil? Je werkgever mag je dit niet weigeren.

Wat kun jij als werknemer doen?

Als werknemer heb je ook een rol als het gaat om veilig en gezond werken. Zo kun je de preventiemedewerker bij jouw bedrijf informatie geven over de risico’s in jouw werk en mogelijke oplossingen om daar op een praktische en verantwoorde manier mee om te gaan.

Vragen?

Heb jij vragen en/of maak jij je zorgen over veilig en gezond werken en de RI&E, neem dan contact op met één van onze consulenten.