Meerderheid leden stemt vóór ultiem bod werkgevers cao Woondiensten

Nieuwe cao nu definitief

Door Redactie 14 april 2022

Op woensdag 16 maart deden de werkgevers in de woondiensten een ultiem bod voor de nieuwe cao. In dat ultieme bod zitten een aantal mooie punten, die veelal door ons en/of de andere bonden zijn voorgesteld. Maar omdat wij graag een hogere structurele loonsverhoging wilden afspreken, hebben wij dit ultieme bod van werkgevers, met alle ‘plussen en minnen’ die erin zitten, neutraal voorgelegd aan onze leden. Daarmee was het woord aan de leden.

Ruim 72% FNV-leden stemde voor

Van de uitgebrachte stemmen is ruim 72% vóór het accepteren van het ultieme bod van de werkgevers. Inmiddels heeft ook de achterban van de andere vakbonden ingestemd. Ook het bestuur van Aedes heeft zich formeel uitgesproken vóór de totstandkoming van de nieuwe cao. Hiermee is de nieuwe cao een feit. De komende tijd gaan cao-partijen aan de slag met het uitwerken van de afspraken.

Ultiem bod

De term ‘ultiem bod’ betekent dat dit het maximale is dat werkgevers willen bieden. Met onderhandelen kwamen we dus niet verder. Onze cao-onderhandelaar, Janneke Waage, kan immers niet toveren! Voor een beter resultaat had er flink actie moeten worden gevoerd.

Weinig actiebereidheid

Ondanks de vele kritische geluiden, onder andere over de hoogte van het loonbod en de looptijd van 2 jaar, bleek uit de ledenraadpleging dat slechts een klein gedeelte van de leden bereid is om actie te voeren. Ditzelfde beeld kwam naar voren in onze gesprekken met leden, de cao-cafés en het overleg met de Branchegroep Woondiensten (een groep corporatiemedewerkers uit het hele land).

Na 2 jaar coronapandemie, een oorlog in Europa, de vele vraagstukken rond huisvesting (onder meer van vluchtelingen) en economische onzekerheid, lijkt het hoofd van veel leden er niet naar te staan. Misschien dat de betrokkenheid van medewerkers in de woondiensten - waaronder hun loyaliteit naar de huurders – hen belet om in actie te komen?

Goede loonsverhoging komt niet vanzelf

Wij hopen in een volgende cao betere afspraken te kunnen maken over het loon. Ervaring leert dat dit niet vanzelf gaat, en wij houden er rekening mee dat we jullie, de medewerkers waarvoor we de afspraken maken, daarbij hard nodig hebben. Want hoe meer leden we hebben, hoe sterker onze onderhandelingspositie. Dus ben je nog geen lid van FNV, word dan nu lid

Actief worden?

Ben je al lid, en heb je interesse om nog meer betrokken te worden bij de volgende cao-onderhandelingen, of wil je actief worden als kaderlid bij FNV, laat ons dat dan weten via woondiensten@fnv.nl.

Vervolg

De totstandkoming van een nieuwe cao betekent niet dat we nu klaar zijn. De komende tijd gaan cao-partijen aan de slag met het uitwerken van teksten en afspraken. Op 26 april aanstaande komen we daarvoor weer bij elkaar.

Generatiepact Woondiensten

Het Generatiepact Woondiensten is onderdeel van de nieuwe cao. Dit betekent dat het pact definitief is verlengd:

• Medewerkers van wie de aanvraag tot deelname aan het generatiepact was “geparkeerd”, hoeven niet opnieuw de aanvraagtermijn van 4 maanden te doorlopen. Deze aanvraagtermijn wordt verminderd met het deel van de aanvraagtermijn dat al in 2021 is verstreken. Wel moet er rekening gehouden worden met enige voorbereidingstijd. De aanvraagtermijn die overblijft is (maximaal) 2 maanden gerekend vanaf 13 april 2022. Dit geeft de werkgever de tijd om alles goed voor te bereiden en te zorgen voor vervanging.
  • Voor de groep medewerkers die nog geen aanvraag tot deelname had ingediend, op dit moment (13 april 2022)  63 jaar of ouder is én graag wil deel te nemen aan het pact geldt het volgende: Deze medewerkers kunnen vanaf nu een aanvraag indienen. Voor hen geldt een verkorte aanvraagtermijn van 2 maanden die ingaat vanaf het moment van (opnieuw) indienen van hun aanvraag mits zij hun aanvraag voor 13 mei 2022 indienen.
  • Voor alle overige situaties blijft de aanvraagtermijn 4 maanden.

Het ultieme bod van de werkgevers nog een keer zien? Je vindt het op deze webpagina.

Vragen of opmerkingen

Heb je vragen of opmerkingen, laat het ons dan weten door een e-mail te sturen naar: woondiensten@fnv.nl.

Je kunt ons ook volgen op onze FNV Woondiensten Facebookpagina.