Heb je een (klein)kind, buurjongen/meisje of andere jongere in je omgeving die zich oriënteert op de toekomst en zoekt naar een beroep dat bij hem of haar past? Wijs ze dan op deze nieuwe informatieve en grappige campagne die jongeren een goed beeld geeft van wat er allemaal kan in de bouw.
In het tweede seizoen van 'Werkend leren' worden bekende 'TikTokkers' uitgedaagd om bouwchallenges bij opleiders te doen met behulp van jongeren uit de bouw en infra. En dat blijkt in de praktijk niet eens zo makkelijk.
Naast de challenges delen de TikTokkers - met een gezamenlijk een bereik van zo'n 800.000 jongeren - verschillende TikToks die zij hebben opgenomen tijdens de challenges bij de opleiders. Met verschillende advertenties op Instagram, Snapchat en YouTube worden jongeren aangespoord om mee te doen aan de thuischallenge en om de juiste BBL-opleiding bij hen in de buurt te vinden.
Op de campagnepagina jegaathetmaken.nl/werkendleren zijn deze BBL-opleidingen per provincie te vinden.
De eerste challenge werd opgenomen bij Ridderkerks Kraanwagenbedrijf. Er volgen nog 4 challenges bij verschillende opleiders uit het land. De aankomende 5 weken verschijnt er elke donderdag om 16.00 uur een nieuwe video op het YouTube-kanaal van Je Gaat Het Maken.
Deze campagne is onderdeel van het programma 'Bouw & Infra, instroom en behoud vakkrachten'. Een initatief van vakbonden en werkgevers in de sector. Samen werken we aan het volgende resultaat: meer nieuwe vakkrachten (jongeren én zij-instroom), een leven lang (online) leren en ontwikkelen, met passende (deel)opleidingen die je kunt doen op het moment dat het uitkomt, en talent maken we zichtbaar met het Digitaal Skills Paspoort.