Loonsverhogingen komende tijd in meerdere cao’s Bouwen & Wonen

Check je loonstrook!

Door Redactie 11 november 2021

De komende tijd hebben we in diverse cao’s loonsverhogingen voor je af kunnen spreken. In sommige cao’s kostte het wat meer moeite om afspraken over een verhoging te maken dan bij andere cao’s. Soms was er extra druk nodig door actievoerende medewerkers om de werkgevers overstag te laten gaan.

Elke procent telt

Bij een loonsverhoging van 2% krijg je met een netto salaris van € 2000,- al zo’n € 40,- per maand erbij. Dat is per jaar toch bijna € 500,-.

Lidmaatschap loont

Wist je dat je dankzij de cao-verhogingen je lidmaatschap van de vakbond er ruim uit haalt? Lidmaatschap én de bereidheid om je te laten horen wanneer het nodig is leveren dus wat op! Bovendien is in veel cao’s afgesproken dat je eens per jaar een deel van je contributie terug kunt vragen.

Loonsverhoging per cao

Bekijk hier of in jouw cao een verhoging is afgesproken en als ja, hoeveel dat is.

Bouw & infra: 3% per 1 januari 2022. Eenmalig 1% in december 2021 (netto als er bij jouw werkgever ruimte is in de werkkostenregeling en hij daarvoor kiest). En per afgelopen 1 augustus kreeg je er al 1,5% bij.

Schilders: 2,75% structurele loonsverhoging per 3 januari 2022.

Mebin & Sagrex: 2,5% erbij per 1 januari 2022.

Bruil: 3% per 1 januari 2022 (En kijk of je loonstrook klopt: er is een eenmalige uitkering van € 500,- bruto afgesproken in oktober 2021).

HVI: 0,5% erbij per 1 december en per 1 maart ’22 een eenmalige uitkering van € 100,- bruto. (En let op eerdere verhogingen, namelijk 1 juni 1% en 1 september 1%, controleer dus even je loonstrook).

Houthandel

• 2% loonsverhoging per 1 november 2021
  • Eenmalige uitkering van € 350 in november. Werkgevers die al eerder, vooruitlopend op cao-afspraken, een loonverhoging hebben doorgevoerd of eenmalige uitkering hebben gedaan kunnen die verrekenen.
  • 2% loonsverhoging per 1 januari 2022.

Tentoonstellingsbedrijven: Eenmalig € 150 bruto in december (En let op de eerdere verhoging van 1,25% per 1 september 2021, controleer je loonstrook)

Chep: 0,75% per 1 januari 2022 (Let op de eerdere verhogingen van 1,5% per 1 januari 2021 en 1% per 1 juli 2021, controleer je loonstrook)

Meubelindustrie en interieurbouw: controleer nog even je loonstrook: Per 1 mei 2021 kreeg je 2% erbij en per 1 september 2021: 1,5%.

Architecten: € 32,- bruto erbij per 1 jan 2022. Het minimumloon wordt met ingang van 1 januari 2022 opgetrokken naar €14 per uur. (Let op de eerdere verhoging van 1,5% per 1 juli 2021, controleer je loonstrook)

Let op: Kijk je loonstrook na of de loonsverhogingen goed zijn verwerkt in je salaris. Kijk ook meteen -als dat van toepassing is- of een verhoging van eerder dit jaar met terugwerkende kracht is verrekend in je salaris.

Kwestie van fatsoen

Rond kunnen komen van je werk en krijgen wat je verdient. Het is niet meer dan fatsoenlijk. FNV’ers staan op voor een socialer Nederland. Voor meer zekerheid, veiligheid en waardering. Vertel je collega’s hierover en maak ze lid, hoe meer mensen lid zijn dan de vakbond hoe meer er bereikt kan worden voor jou en je collega’s.