Onderhandelingsresultaat cao-schilders bereikt; leden stemmen tot 1 november

portret Erna Bosschart
Door Erna Bosschart 13 oktober 2021

Op 11 oktober heeft FNV een onderhandelingsresultaat bereikt met werkgeversorganisatie OnderhoudNL. Als de achterbannen akkoord gaan, krijgt de schildersbranche een 4-jarige cao. Er is overeenstemming over een loonsverhoging van 2,75% per 1-1-2022 en voor de jaren daarna is automatische prijscompensatie afgesproken.

Ook is de RVU-regeling, waardoor werknemers eerder kunnen stoppen met werken erin opgenomen en een generatiepact-regeling. Daarmee kunnen werknemers vrijwillig 80% gaan werken, 90% loon krijgen en 100% pensioen opbouwen.

Belangrijke punten binnengehaald

Peter Roos, bestuurder FNV Bouwen en Wonen: 'Met dit onderhandelingsresultaat hebben we belangrijke punten binnengehaald. Met name de afspraken voor eerder stoppen met werken zijn voor onze achterban belangrijk.' Beide regelingen worden ingevoerd als onderdeel van het beleid op duurzame inzetbaarheid en partijen verwachten door inzet hiervan een daling van het ziekteverzuim in de laatste arbeidsjaren.

Automatische prijscompensatie

Roos: 'Ook met de loonstijging en vooral met de automatische prijscompensatie vanaf 2023 zijn wij niet ontevreden. Maar het woord is nu aan onze leden.' Het onderhandelingsresultaat wordt aan de leden voorgelegd via een enquete. De leden kunnen tot 1 november hun stem uitbrengen.

15.000 werknemers

FNV en CNV maken na een afwezigheid van 6 jaar weer deel uit van de cao-tafel in deze sector. De onderhandelingen zijn in een constructieve sfeer gevoerd. Partijen hebben voor de zomer vier keer verkennend overleg gevoerd en na de zomer nog eens vijf keer formeel om het voorliggende onderhandelingsresultaat te bereiken. De cao schilders geldt voor 15.000 werknemers.