Echte slagkracht voor vandaag geopend Europese Arbeidsautoriteit gewenst

portret Erna Bosschart
Door Erna Bosschart 9 november 2021

Vandaag opent de Europese Arbeidsautoriteit de deuren van het kantoor in Bratislava. De ELA ziet toe op correcte toepassing en naleving van EU wet- en regelgeving bij grensoverschrijdend werken in de Europese lidstaten. ELA faciliteert lidstaten bij grensoverschrijdende inspecties en bij het oplossen van geschillen tussen lidstaten. Hamvraag voor Hans Crombeen, bestuurder FNV Bouwen en Wonen: ‘Heeft deze EU tijger al de beloofde tanden?’

Want de ELA is het nieuwste hulpmiddel om werkelijke naleving en handhaving van binnen lidstaten geldende wet- en regelgeving rondom grensoverschrijdende arbeid dichterbij te brengen. Jaarlijks trekken in EU honderdduizenden werknemers grenzen over om in een andere lidstaat in de bouw aan de slag te gaan.

Fraudegevoelige sector

Maar de bouwsector staat echter steevast in de top vijf van fraudegevoelige sectoren. De cao wordt eerder niet, dan wel toegepast. Dit speelt ook in Nederland op grote schaal. De bouw kan al niet meer zonder arbeidsmigranten en die vraag zal alleen maar toenemen. De bouwopgave die er ligt en het grote tekort aan arbeidskrachten zorgen daarvoor.

Alleen praten lost niets op

Met een voor Brussel ongekende snelheid zag het wetsvoorstel in maart 2018 het licht en vond de eerste ontmoeting van de managementboard in het najaar van 2019 plaats. Aan goede wil dus geen gebrek. Crombeen: ‘Met praten alleen komen we er niet, want dat doen we al jaren. Een pragmatische, hands-on aanpak en het betrekken van de vakbonden bij het naleven van de collectieve afspraken, zal onze sector meer opleveren.’

Verwachting

De uitdagingen om de sector eerlijker, duurzamer én dus aantrekkelijker te maken voor bedrijven én werkenden, zijn groot. De verwachtingen rondom het functioneren van de ELA zijn daarom hoog. De ELA ondersteunt lidstaten bij de lokale interpretatie van de Europese detacheringsrichtlijn. Handhaven op de naleving daarvan valt onder de verantwoordelijkheid van elke afzonderlijke lidstaat. In NL is dit vertaald in de wet WagwEU. Crombeen: ‘We streven naar een duurzame sector en dus moet cao naleving gewoon hoger op de agenda! We verwachten daarbij ook ondersteuning vanuit de ELA’, aldus Hans Crombeen.