Nieuwe cao groothandel in Bouwmaterialen

Meerderheid leden stemt voor onderhandelingsresultaat

portret Osman Yildiz
Door Osman Yildiz 05 juli 2021

Nadat het eerste eindbod van de werkgevers voor een nieuwe cao door onze leden werd weggestemd, kwamen de werkgevers met een verbeterd bod. Dit werd wél gewaardeerd: onze leden stemden namelijk voor. Hiermee zijn stakingen van de baan .

De verbeteringen kwamen niet vanzelf

Meer werknemers  in de Hibin werden de laatste tijd lid van de FNV. Daarnaast wilden meer leden  zich actief inzetten voor hun eigen arbeidsvoorwaarden en meldden ze zich aan als kaderlid. Alleen door deze actieve houding van jou en je collega’s hebben we -na het magere eindbod - de werkgevers tóch in beweging gekregen.

Totale loonsverhoging van 5%

Het resultaat is een cao met een looptijd van 2 jaar en een totale loonsverhoging van 5%, een eenmalige uitkering van € 350 en een verhoging van het jeugdloon.

Je vakbondscontributie al terugverdiend

Dit onderhandelingsresultaat was er niet geweest als nieuwe leden en kaderleden zich niet hadden gemeld. En de vakbondscontributie heb je als lid nu al ruim terugverdiend met de extra loonsverhogingen die zijn geboden ten opzichte van de laatste eindbod.

We zijn er nog niet!

Er wachten de komende 2 jaar namelijk belangrijke onderwerpen. Zo gaan we de arbeidstijden pilot evalueren, waarna we met de werkgevers gaan praten over aangepaste openingstijden.  Ook wacht ons een belangrijke opgave voor de pensioenen. De pensioenopbouw voor werknemers die vallen onder het Hibin Pensioen is slecht. Hier hebben we dus een belangrijk opdracht te vervullen.

Word ook actief en meld je

Wil jij meer betrokken zijn bij je eigen arbeidsvoorwaarden? Ik kan dit namelijk niet alleen en heb jou als werknemer nodig. Ik wil weten hoe jij denkt over deze onderwerpen. Het gaat immers om jouw pensioen en om jouw werktijden. Wil jij actiever betrokken zijn bij deze en ook andere onderwerpen, stuur een e-mail naar hibin@fvn.nl met je telefoonnummer, dan bel ik je in september.

Ben je nog geen lid en wil je een sterkere sector en betere arbeidvoorwaarden, dan moet je lid worden. Ga hiervoor naar fnv.nl/lidworden.