Werkgevers komen na actiedreiging met beter bod cao Hibin

Jij kunt hier nu over stemmen

Door Redactie 21 juni 2021

Kort geleden stemden onze leden massaal tegen het eindbod van de werkgevers voor een nieuwe cao Hibin. We waren al gestart met het voorbereiden van actievergaderingen toen we signalen kregen dat de werkgevers toch nog wat meer wilden bieden. We gingen opnieuw met ze in gesprek met als gevolg dat er nu een beter bod ligt waarover jij kunt stemmen

Winst op 2 van de 3 punten

We verschilden eerst op 3 punten van mening. Door opnieuw in gesprek te gaan hebben we op 2 van die punten een beter resultaat weten binnen te halen. Wat ons ook hielp bij de gesprekken was dat de medewerkers in de Hibin bereid waren om actie te voeren én zich meer mensen als FNV-lid meldden.

Jeugdloon en pensioenopbouw

In het laatste bod wordt de pensioenopbouw aangepakt, stijgt het jeugdloon naar een beter niveau en in de cao à la carte regeling heb jij als werknemer het laatste woord.

De jeugdlonen verbeteren door een forse verhoging en door een snellere doorgroei (maximaal 2 jaar) naar het vak volwassensalaris.

Loonbod

Het loonbod is beter dan de vorige keer maar blijft laag: 2,5% erbij per 1 juli 2021 en ook per 1 juli 2022 plus een eenmalige uitkering van € 350 per 1 juli 2021. De loonkosten voor de werkgever stijgen wel meer door de hogere pensioenopbouw. FNV-bestuurder Osman Yildiz: 'Over het loonbod kunnen we niet echt juichen, maar is het resultaat van een compromis tussen de werkgevers en werknemers.'

Sterkere positie werknemers Hibin

De cao-adviescommissie laat het over aan de leden, jij mag zeggen wat je van dit onderhandelingsresultaat vindt. Als je kijkt naar het aantal leden die de vakbonden op dit moment binnen de Hibin hebben, is dit het maximaal haalbare resultaat. Dit betekent dat meer werknemers zich moeten aansluiten bij de vakbonden zodat we een luidere stem krijgen.

Osman Yildiz: Als de organisatiegraad verder stijgt - dus meer leden - dan weet ik uit ervaring binnen andere sectoren dat de arbeidsvoorwaarden ook meestijgen.

Geef jouw mening

Graag horen we van jou wat jij vindt van dit resultaat.

Stem nu over het resultaat Hibin

Bekijk hier het volledige onderhandelingsresultaat (pdf)

Vragen of opmerkingen

Mocht je vragen hebben dan kan je contact opnemen met bestuurder Osman Yildiz via hibin@fnv.nl.