Goed cao-resultaat na stakingsdruk cementfabriek ENCI en betonmortelfabrikant Mebin

portret Erna Bosschart
Door Erna Bosschart 25 juni 2021

Onder druk van dreigende stakingen zijn het Duitse moederbedrijf Heidelberg en vakbonden FNV en CNV tot een onderhandelingsresultaat gekomen voor de cao’s van ENCI, Mebin en Sagrex. De aangekondigde stakingen zijn afgelast bij de dochterondernemingen, cementproducent ENCI en de 30 Mebin-vestigingen waar betonmortel wordt gemaakt.

De nieuwe cao krijgt als de FNV-leden instemmen een looptijd van 2 jaar. Er komt met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2021  3% loon bij. Op 1 januari 2022 komt daar nog 2,5% bovenop. Erik de Vries, bestuurder FNV Procesindustrie: ‘Er was even wat druk voor nodig, maar nu ligt er een prachtige cao voor de komende twee jaar.’

Zwaar werkregeling

Ook is afgesproken dat wordt onderzocht hoe de zwaar werkregeling vorm kan krijgen. Margreet Pasman, bestuurder FNV Bouwen en Wonen: ‘De zwaar werkregeling willen we op 1 januari 2022 laten ingaan. We gaan kijken naar hoe de regeling het beste toegepast kan worden bij de verschillende functiegroepen. Omdat er veel oudere werknemers werken, wordt ook gekeken naar de continuïteit van het bedrijf. Deze mensen hebben veel kennis in huis, die je niet verloren wilt laten gaan. Heidelberg herkent het probleem dat het bepaalde functies te zwaar worden, dat is mooi.’

Pensioenproblematiek

FNV gaat met het bedrijf ook verder praten over mogelijke pensioenproblematiek die zou kunnen ontstaan voor de medewerkers van Heidelberg die bij de Mebin centrales werken door de mogelijke afschaffing van de verplichtstelling voor de mortelsector bij BPF Bouw. Afgesproken is dat er naar een aanvaardbare oplossing wordt gezocht voor betrokken werknemers. Bij ENCI werken 163 medewerkers verspreid over 4 vestigingen. Op 2 locaties wordt de productie van cement gerealiseerd; in Velsen Noord en Rotterdam. Bij Mebin werken ongeveer 400 mensen op zo’n 30 vestigingen, die door het hele land verspreid zijn.