Werkgevers komen met eindbod cao Hibin

Jij kunt hier nu over stemmen

Door Redactie 10 mei 2021

Na 5 onderhandelrondes zijn we helaas niet tot een akkoord gekomen over een nieuwe cao Hibin. In plaats daarvan kwamen de werkgevers op 4 mei met een eindbod. De cao-adviescommissie (een commissie van leden werkzaam binnen Hibin) heeft een negatief advies gegeven over dit eindbod. Wat vind jij ervan? Je kunt erover stemmen voor 31 mei.

Werkgevers bewogen niet meer

De werkgevers in de Hibin hebben een lijn uitgezet tijdens de onderhandelingen en daar zijn ze niet van afgeweken. In het begin bewogen ze nog wel wat, maar daar bleef het bij. Eigenlijk waren we er op alle punten uit, behalve op het loon, reiskosten en de minder-werkregeling.

Osman Yildiz: De bedrijven binnen Hibin kunnen de vraag niet aan, dat zie je aan het aantal groeiende vacatures. Er zijn historische omzetten geboekt. En toch was dit voor werkgevers niet voldoende om meer te bieden.

Werkgevers weigeren minder-werkregeling

In de minder-werkregeling kun je als werknemer 5 jaar voor je  AOW-leeftijd kiezen om 4 dagen te werken. Je krijgt dan 4,5 dag betaald en bouwt 5 dagen pensioen op. Dit zonder dat een extra keuring nodig is. Werkgevers willen hierin niet mee. De cao-adviescommissie vindt dat als een werknemer jaren heeft gewerkt, je iets meer in je werknemers mag investeren om de eindstreep te halen.

Loonbod te laag

Werkgevers bieden in hun eindbod een salarisverhoging van 2% en eenmalige uitkering van €350. Onze uiterste tegeneis was een verhoging van 3% per 1 mei.

De cao-adviescommissie geeft aan dat ze het nooit zo druk hebben gehad op het werk.

Complete overzicht met de verschillen

In de matrix kun je het volledige overzicht zien van het eindbod van de werkgevers (pdf), ons laatste tegenbod en welke eisen we gaan stellen als het tot een ultimatum gaat komen.

Stem voor 31 mei over het eindbod

Je kunt nu online stemmen over het eindbod. Het eindbod van de werkgevers hebben we besproken in de cao-commissie en we leggen hem met een negatief stemadvies aan je voor.

Als een meerderheid van de leden tegenstemt, wordt het eindbod van de werkgevers verworpen en zullen we een ultimatum stellen. Dit betekent dat de werkgevers gevraagd wordt om opnieuw te onderhandelen. Doen zij niet, dan moeten we samen acties voeren.

Stemt een meerderheid voor het eindbod van de werkgevers, dan worden dit de afspraken in de nieuwe cao Hibin.

Stem nu over het eindbod

Contact

Heb je nog vragen of opmerkingen? Stuur dan een e-mail naar Osman Yildiz: osman.yildiz@fnv.nl.

Bijlagen (pdf)

Matrix met de verschillen
Eindbod werkgevers

Bestuurder Osman Yildiz over het eindbod

Osman Yildiz legt in deze video uit wat het eindbod van de werkgevers inhoudt:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.