Vakbonden en werkgevers bouw benadrukken belang veiligheid

Verklaring gezamenlijk ondertekend

Door Redactie 29 april 2021

Tijdens de onderhandelingen woensdag over de nieuwe cao Bouw en Infra, ondertekenden vakbonden en werkgevers gezamenlijk een internationale verklaring over veilig werken. In deze verklaring wordt het grote belang van het recht op veilig werk nog eens benadrukt.

De ondertekenaars van de verklaring

Dag voor Veiligheid en Gezondheid

Op 28 april was het de Dag voor Veiligheid en Gezondheid op het Werk en ook Workers Memorial Day, de dag waarop we mensen die zijn omgekomen door een bedrijfsongeval of een beroepziekte, herdenken. Een toepasselijke dag om deze verklaring te tekenen.

Hele jaar door aandacht nodig

FNV bestuurder Hans Crombeen: 'Het hele jaar door zijn we bezig met aandacht voor veilig en gezond werken, met de ondertekening van de deze verklaring leggen we nog extra nadruk hierop. Zeker in landen waar aandacht voor veilig en gezond werken niet de norm is, is het nog extra van belang om op deze onderwerpen te drukken. Dit gaat niet alleen over Nederland.'

Hans Crombeen: We hebben niet 1 dag per jaar aandacht voor veilig en gezond werken, we zijn hier het hele jaar mee bezig in allerlei vormen.

Verklaring ondertekend door vakbonden en werkgevers

De door de EFBH en BWI opgestelde verklaring (pdf) werd ondertekend namens de werkgevers door Bouwend Nederland, de Aannemersfederatie NL, Vereniging van Waterbouwers en WoningBouwersNL. Namens de vakbonden tekenden wij samen met het CNV.