Eenmalige uitkering schilders ook voor uitzendkrachten?

portret Peter Roos
Door Peter Roos 06 april 2021

In de schildercao is afgesproken dat je als schilder in week 25 een eenmalige uitkering krijgt van 2,35% over het loon dat in het jaar voorafgaand aan week 25 van 2021 is verdiend (bij dezelfde werkgever). Wij kregen vragen of schilder-uitzendkrachten deze uitkering ook ontvangen.

Cao afgesloten zonder de FNV

Omdat wij deze cao niet hebben gemaakt - de werkgevers van OnderhoudNL sloten een aantal jaren geleden een cao af met de LBV, zónder de FNV – heb ik het voor je uitgezocht.

Geen recht op eenmalige uitkering

We moeten het doen met de berichtgeving die daar door anderen hierover wordt gepubliceerd en daaruit concludeer ik dat dit niet het geval is. Kern van de zin in dit artikel is: 'Wettelijk kunnen uitzendkrachten er echter op dit moment geen recht op doen gelden.'

En dat klopt omdat OnderhoudNL en LBV niet over de uitzend-cao gaan. Het is wel zo dat je als uitzendkracht recht hebt op de zogenaamde ‘inlenersbeloning’, maar daar valt een eenmalige uitkering niet onder (art. 16 uitzend-cao). Ondanks dit aritkel 16 in de uitzendcao, zijn er overigens verschillende uitzendbureaus die de eenmalige uitkering wél geven. Welke dat zijn weten we niet.

Eenmalige uitkering sowieso te mager

Als FNV vinden wij de eenmalige uitkering sowieso veel te mager. Deze werkt namelijk niet door in je pris-uurloon, niet in je pensioenopbouw (waardoor je zelfs wat minder pensioen gaat opbouwen door verhoging van de franchise) en niet in je vergoedingen en toeslagen. Ook houd je er meestal netto weinig van over.