Let op: check je loonstrook van januari als je onder de cao SAVG valt

Klopt jouw loonsverhoging niet, meld het ons!

Door Redactie 16 januari 2023

In de schilders-cao (SAVG) hebben we afgesproken dat de lonen elk jaar per 1 januari zullen stijgen met de inflatie (automatische prijscompensatie). Over hoe deze afspraak uitgevoerd moet worden, verschillen we van mening met de werkgevers. Lees hier waar het om gaat en controleer jouw loonstrook van januari!

Automatische prijscompensatie

Voor de automatische prijscompensatie wordt gekeken naar de inflatie over de periode juli-juli van het jaar daarvoor. Deze bedraagt in juli 2022 10,3%. Op 30 september 2022 informeerden we onze leden hierover en vroegen we hen hiermee in te stemmen. Dat is in grote meerderheid gebeurd.

Niet eens met adviezen OnderhoudNL

Binnenkort ontvang je je loon over de 1ste periode van 2023. Check of de loonsverhoging goed is toegepast! Deze controle is nodig omdat OnderhoudNL de bedrijven heeft geadviseerd hoe de loonsverhoging toe te passen. Met deze adviezen zijn wij het niet allemaal eens.

Wat staat er in de cao over de loonsverhoging?

De manier waarop de loonsverhoging moet worden toegepast staat in artikel 28 van de cao SAVG:

• "De uurlonen in de loonschalen en, indien van toepassing, de FUWA-toeslag, worden als volgt verhoogd: Week 1 van 2023 met 10,30 procent structureel.”.

En in lid 5 staat:

• “Bij het vaststellen van de verhogingen van de uurlonen blijven procentueel vastgestelde toeslagen gehandhaafd, en worden de in een bedrag vastgestelde toeslagen niet gewijzigd.”

Wat als je meer verdient dan het schaalsalaris?

Dit is dan onderdeel van een individuele afspraak, dat kan zijn in ‘centen’ of ‘procenten’

• Als je bijv. € 5,- per uur meer verdient dan het schaalsalaris, dan gaat de verhoging van 10,3% over het schaalsalaris en blijft de € 5,- toeslag ongewijzigd.
  • Als je bijv. 10% meer verdient dan het schaalsalaris, dan gaat de verhoging van 10,3% over het hele uurloon. Hierdoor blijft je 10% meer verdienen dan het (verhoogde) schaalsalaris.

Hoe zit het met een eventuele FUWA-toeslag?

Als je een zogenaamde FUWA-toeslag hebt, dan moet deze ook met 10,3% worden verhoogd.

Controleer je loonstrook

In het advies van OnderhoudNL aan de bedrijven worden de hierboven genoemde situaties anders uitgelegd. Daar zijn we het niet mee eens. Controleer daarom je loonstrook goed en meld je als het niet goed is toegepast bij afbouw@fnv.nl. Stuur een kopie mee van je laatste loonstrook van 2022 en de eerste loonstrook van 2023.