Zwaarwerkregeling Timmerindustrie is nu geregeld

Inschrijven kan vanaf 1 mei 2021

Door Redactie 19 april 2021

Goed nieuws. Om eerder te kunnen stoppen met werken is de in de cao Timmerindustrie afgesproken zwaarwerkregeling, nu geregeld. Je kunt er vanaf 1 juli 2021 gebruik van maken en inschrijven kan vanaf 1 mei. We leggen uit hoe het werkt.

Vanaf 65 jaar stoppen met werken

Vanaf 1 juli kun je als productiemedewerker met een leeftijd van 65 jaar, stoppen met werken. Je ontvangt dan tot je AOW-leeftijd een uitkering van € 22.164,- van ons Sociaal Fonds per volledig jaar dat je gestopt bent met werken. De maandelijkse bruto uitkering is in 2021 € 1.847,- bij een fulltime dienstverband. Afhankelijk van je persoonlijke situatie kun je dat bedrag aanvullen door een deel van je opgebouwde oudedagspensioen naar voren te halen. Er komt een uitgebreide website met informatie voor werknemers en werkgevers met meer informatie en veelgestelde vragen.

Regeling in het kort

1. Productiemedewerkers kunnen vanaf 65 jaar stoppen met werken.
  2. Het uitkeringsbedrag is € 22.164,- bruto per volledig jaar dat eerder wordt gestopt.
  3. Instromen in de regeling kan van 1 juli 2021 tot en met 31 december 2025. Om op 1 juli te kunnen stoppen met werken, is een van de voorwaarden een geldige inschrijving per 1 mei 2021.

Voorwaarden voor deelname

Je kunt gebruikmaken van de regeling, als je aan alle onderstaande voorwaarden voldoet:

• Je bent direct voor deelname aan de regeling werkzaam als productiemedewerker en valt onder de cao Timmer.
  • Je was op 1 juli 2019 of op 1 januari 2020 actief en valt onder de cao Timmerindustrie.
  • Je werkte de laatste 25 jaar minstens 20 jaar als werknemer onder de cao Timmerindustrie, inclusief eventuele tijd werkzaam onder de cao Bouw&Infra.

Onze vakbondsconsulenten helpen je graag

Als je onder de cao timmerindustrie valt, kun je je persoonlijke pensioensituatie uit laten rekenen door een van onze vakbondsconsulenten van FNV Bouwen & Wonen. Maak daar gebruik van. Onze ervaring bij andere cao's is dat veel mensen na het zien van de berekeningen besluiten om gebruik te maken van de zwaarwerkregeling.

Het reglement ligt nu ter beoordeling bij het ministerie van Sociale Zaken, zodra het definitief is goedgekeurd kun je een aanvraag doen. Hou de cao-berichten in de gaten!

Zo vraag je de regeling aan

Je kunt de zwaarwerkregeling vanaf 1 mei 2021 aanvragen. Dit doe je zelf, digitaal, via de website van Stichting Sociaal en Werkgelegenheidsfonds Timmerindustrie (SSWT).

Ook vind je daar een handig overzicht van veelgestelde vragen en antwoorden.

De aanvraagtermijn is minimaal 3 maanden voordat de regeling in zou moeten gaan. Als de aanvraag volledig is, streeft SSWT ernaar je binnen 7 werkdagen te laten weten of je aanvraag is goedgekeurd. Stop je per 1 juli of 1 augustus 2021 met werken, dan geldt er een kortere aanvraagtermijn. Wanneer aan alle voorwaarden wordt voldaan, start de uitkering alsnog vanaf 1 juli of 1 augustus 2021.

Regeling is vrijwillig

Het is niet verplicht om vanaf 65 jaar met pensioen te gaan. Het is een vrijwillige regeling. Je kunt er ook voor kiezen om geen, of bijvoorbeeld een jaar later gebruik te maken van de regeling. Dat heeft geen effect op het bedrag. De maandelijkse uitkering uit de zwaarwerkregeling blijft gelijk.

Niet in deeltijd afbouwen

Als je een fulltime dienstverband hebt, kun je de regeling niet gebruiken om de komende jaren in deeltijd af te bouwen. Je moet volledig stoppen (dus ontslag nemen) om in aanmerking te komen voor deze regeling. De maandelijkse bruto uitkering is in 2021 € 1.847,- bij een fulltime dienstverband. Werkte je vóórdat je wilt stoppen al parttime, dan heb je recht op deze uitkering in verhouding tot de parttime gewerkte uren.

We zijn er nog niet!

Voor deze regeling kun je als werknemer die er recht op heeft, tot 31 december 2025 een aanvraag doen. In de tussentijd wordt onderzocht of de afspraak dat mensen na 45 jaar werken kunnen stoppen, kan worden gemaakt met kabinet en werkgevers. Die strijd hebben we nog niet gewonnen en meer leden betekent meer vakbondskracht. Ben jij nog geen lid, meld je dan aan. Ben jij al lid, maak dan je collega lid van FNV! Samen staan we sterk!