Onderhandelingsresultaat 2,25% loon erbij in nieuwe cao dakdekkers

portret Erna Bosschart
Door Erna Bosschart 05 maart 2021

Leden van FNV en CNV Vakmensen kunnen tot 17 maart stemmen over het onderhandelingsresultaat met de werkgevers in de dakdekkers branche. Ben Bleumer, bestuurder FNV Bouwen en Wonen: ‘Blij ben ik met de vernieuwende zwaar-werkregeling, die nu ook geldt voor een deel voor het kantoorpersoneel dat eerder een dakdekker-functie vervulde.’

Als de leden vóór stemmen gaan de 3900 werknemers in de nieuwe Bikudak-cao er op 1 juli 2021 2,25% in loon op vooruit. De cao heeft een looptijd van 1 jaar en eindigt op 31 december 2021. UTA-personeel (uitvoerend, technisch en administratief) personeel heeft dan vanaf dit jaar recht op 25 vakantiedagen, dat zijn 5 extra vakantiedagen. En de loonsverhoging geldt nu voor alle UTA functies.

Zwaar-werkregeling

Bleumer: ‘Die zwaar-werkregeling is heel hard nodig. FNV heeft in december voor de onderhandelingen een enquête laten uitvoeren onder leden en niet-leden met vragen over onze onderhandelingsinzet maar ook over veiligheid en werkdruk. Uit de antwoorden blijkt dat zo’n 85% van de werknemers het werk als zwaar beoordeeld. Daarnaast ervaart ruim 60% werkdruk, waarbij 30% van deze mensen vertelt als gevolg daarvan lichamelijke klachten te ontwikkelen.’

Voorwaarden

Roel van Dijk bestuurder CNV Vakmensen: ‘Er zijn nu nog allerlei voorwaarden aan verbonden aan de zwaar-werkregeling, maar het is goed dat ook werkgevers inzien dat mensen gezond hun pensioen moeten kunnen halen. Onder de UTA 1 functies zitten verschillende functies zoals  magazijnbediendes die eerst jarenlang op het dak hebben gewerkt. Het is niet meer dan logisch dat zij ook worden meegenomen in deze regeling.’

Werkdruk

De laatste jaren zijn de arbeidsomstandigheden wel verbeterd. Van Dijk: ‘Maar het werk is nog steeds in hoge mate fysiek belastend. Het materiaal wordt inmiddels bijna allemaal het dak opgehesen. Dat is winst, maar dan moet het vaak nog worden verplaatst.’ In de cao is nu opgenomen dat er een onderzoek naar structureel overwerk wordt uitgevoerd. Er komt ook een actieplan door werkgevers en vakbonden om de werkdruk te verlichten en onveilige situaties door werkdruk te voorkomen.

Huisvesting Migranten

De uitzendbureaus en ondernemers die migranten huisvesten moeten de SNF (Stichting Normering Flexwonen) norm gaan hanteren. Er komen in 2022 controles op de huisvesting en of de beloning voor migranten volgens de cao is. Ook komt er een onderzoek naar de kosten van de huisvesting. Bleumer: ‘Dit is een goed begin. Maar het kan beter. Zo pleiten we al sinds 2015 voor de Europese invoering van de Bouwplaats-ID waarmee we een goed systeem hebben om wanpraktijken in de hele bouwsector tegen te gaan.’