Eindbod werkgevers cao houtverwerkende industrie

De leden kunnen stemmen

Door Redactie 25 maart 2021

We onderhandelen al langere tijd over een nieuwe cao voor de houtverwerkende industrie. We hebben niet alleen onderhandeld. Ook hebben we namens werknemers in de houtverwerkende industrie, petities en ansichtkaarten aangeboden aan de werkgevers. Tot vorige week vrijdag nog zonder resultaat.

Eindbod werkgevers

Inmiddels is er een nieuwe ontwikkeling te melden: de werkgevers hebben tijdens een formele onderhandeling op 22 maart een eindbod voor een nieuwe cao gedaan. Wij denken dat dit het maximaal haalbare is op dit moment om via onderhandelingen verder te komen. Als we meer willen, dan moeten onze leden bereid zijn om hiervoor actie te gaan voeren.

Meer nodig dan alleen petities

Die actie moet verder gaan dan wat we tot nu toe hebben gedaan zoals met de petities en ansichtkaarten. Wij denken bijvoorbeeld aan werkonderbrekingen, verlengde pauzes, stiptheidsacties, tijdelijk geen overwerk doen. Uit de enquĂȘte die door werknemers in de houtverwerkende industrie is ingevuld, bleek dat er nog niet voldoende mensen zijn die dit willen. Daarom hebben wij het eindbod nu aan onze leden voorgelegd die hierover kunnen stemmen tot 9 april.

De afspraken op hoofdpunten

• Looptijd tot 31 maart 2022 (23 maanden)
  • 1 juni 2021: loonsverhoging van structureel 1%
  • 1 september 2021: loonsverhoging van structureel 1%
  • 1 december 2021: loonsverhoging van structureel 0,5%
  • 1 maart 2022: eenmalige uitkering van € 100
  • Werkgeverspremie Sociaal Fonds gaat met 0,1% omhoog
  • Verlengen van de eerder afgesproken 80-90-100 regeling
  • Verlengen activiteiten van naleving en werkingssfeer van de cao
  • Er wordt onderzoek gedaan naar de zwaarte van het werken in de houtverwerkende industrie. Partijen gaan naar aanleiding van de uitkomsten in gesprek of er afspraken te maken zijn die er voor kunnen zorgen dat mensen gezond de eindstreep kunnen halen.

Wij hebben het eindbod van de werkgevers besproken met de cao-commissie. Zij willen het oordeel aan de leden over laten, dus zonder een advies.

Vragen?

Wil je meer weten, stuur dan een e-mail naar hvi@fnv.nl.