Werken bij extreem (koud) weer in de Bouw

Afspraken over ‘onwerkbaar weer’ in je cao

facet hoofdkantoor FNV
Door Persvoorlichting 9 februari 2021

Het is erg koud in ons land. Bij extreem weer zoals bijvoorbeeld bij strenge vorst, storm of sneeuw kan het zijn dat je niet, of minder kunt werken. Als er een direct verband is tussen het werk en het extreme weer, noem je dit onwerkbaar weer. In de cao Bouw & Infra is afgesproken dat je salaris dan wordt aangevuld tot 100%.

Kijk wat de FNV heeft afgesproken over werken bij kou

Werk je in de buitenlucht?

Je hebt het recht te stoppen met werken als ten minste een van de volgende 2 situaties zich voordoet:

• de gevoelstemperatuur is -6° Celsius of lager (het hoeft niet per se te vriezen) en/of
  • het vriest en één of meer van de volgende omstandigheden doet zich voor:
    - je werkgever heeft geen winter-/doorwerkkleding ter beschikking gesteld;
    - de rijwegen of looppaden op de bouwplaats zijn niet begaanbaar;
    - er ligt een laag sneeuw op de werkplek die niet met eenvoudige middelen kan worden verwijderd.

KNMI-weerstation is bepalend

Als om 09.30 uur ten minste één van beide situaties zich nog steeds voordoet, mag je als werknemer de bouwplaats verlaten. Of dit zo is, wordt bepaald door de meting van 09.00 uur door het KNMI-weerstation in het postcodegebied van de bouwplaats waar je werkt. Als je werkgever ook binnen, waar het niet te koud is, werk voor je heeft, dan moet je dit werk doen.

Zelfde regels voor uitzendkrachten en zzp'ers

Als de werknemers van een project besluiten om vanwege de kou of de sneeuw niet meer verder te werken, dan mogen ook uitzendkrachten en zzp'ers die hetzelfde beroep hebben, niet langer doorwerken.

Recht op 100% loon

Weet dat je bij onwerkbaar weer gewoon 100% van je loon hoort te krijgen. Jouw werkgever krijgt via het UWV een WW-uitkering (van 75%), waarmee hij jou kan betalen. In stappen komt er wel verbetering in de regeling voor werkgevers. In 3 jaar zijn we van 15 naar 5 naar 2 dagen eigen risico voor de werkgever gegaan (per winter).

FNV Bouw app

Wil je weten hoe koud het is op jouw werklocatie in de bouw en of jij nog wel veilig je werk kunt doen?

Download de FNV Bouw-app

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.