Nog steeds geen nieuwe cao HVI

Werkgevers bieden echt te weinig

Door Redactie 21 januari 2021

We kunnen je helaas geen voorlopig akkoord voor een nieuwe cao HVI voorleggen. De werkgevers komen nog steeds onvoldoende over de brug. Ondanks de taart en vele kaarten die we voorafgaand aan de onderhandelingen hebben aangeboden om onze eisen kracht bij te zetten. De werkgevers in de HVI willen de taart nog steeds niet eerlijk verdelen.

FNV-consulent Marjolein Polman biedt taart aan aan Wim van Dijk, eerste onderhandelaar van de werkgevers. We willen meer dan alleen wat kruimels van de taart.

Loonbod werkgevers blijft onvoldoende

De looptijd van de cao is al verstreken op 30 april 2020 en we waren graag met goed nieuws gekomen. Ondanks de signalen van de vele ansichtkaarten die door jullie zijn verstuurd, blijft het loonbod van de werkgevers echt te laag. We kunnen dit dus niet accepteren.

Met 3% in 17 maanden gaven we al veel toe

We gingen tijdens de onderhandelingen voor een loonsverhoging van 2,5% voor een looptijd van 13 maanden. En nu zitten we als het aan werkgevers ligt op 2% voor 17 maanden en wij willen 3% voor 17 maanden. Met die 3% zijn we heel ver aan werkgevers tegemoet gekomen.

Waarom is het te weinig?

Wij zeggen nee tegen dit loonbod omdat onze leden steeds weer aangeven dat er werk genoeg is in de sector. Bovendien heb je sinds 1 mei 2020 geen loonsverhoging meer gehad, terwijl de kosten wel zijn gestegen. Daar waar het gemiddelde ergens rond de 3% per jaar ligt bieden werkgevers 2% voor de achterliggende periode en de tijd tot 1 oktober 2021, dit is niet genoeg. Je staat niet alleen stil per 1 mei 2020, je komt er zelfs netto aan tekort!

Grote gevolgen

Dat we er niet uit zijn gekomen heeft grote gevolgen. In de HVI hebben we 2 cao’s. Een voor jouw arbeidsvoorwaarden en een voor de fondsen, premies en dergelijke. Die laatste cao is meer voor werkgevers zullen we maar zeggen, jij merkt daar minder van. Normaal gesproken lopen die 2 niet tegelijk af. Omdat de cao voor jouw arbeidsvoorwaarden op 30 april 2020 afliep en de sociaal fonds cao per 31 december 2020 is afgelopen, hebben we nu helemaal niets meer. Wij als FNV hebben het standpunt ingenomen dat er voor beide cao’s een akkoord moet komen. Het kan namelijk niet zo zijn dat de belangen voor werkgevers wel behartigd worden, maar jouw belangen niet. Doel was dan ook om maandag tot een akkoord te komen voor beide cao’s.

Hoe nu verder, geef jouw mening

Graag horen we van jou wat jij vindt van het huidige bod van de werkgevers. Vanwege corona gaan we hierover zoveel mogelijk leden bellen. Maar los daarvan willen we je vragen om deze korte uitvraag in te vullen (duurt maximaal zo'n 5 minuten) uiterlijk 15 februari. Zo weten wij hoe jij als werknemer in de HVI erover denkt en kunnen we verdere plannen maken.

Geef nu je mening

De taart waarmee we aangeven meer dan kruimels te willen en de ansichtkaarten aan de werkgevers. Nog zonder resultaat.