Loonsverhoging voor schilders in 2021

Maar het is veel te mager

Door Redactie 19 januari 2021

De werkgevers van OnderhoudNL sloten een aantal jaren geleden een cao af met de LBV, zónder de FNV. Deze cao loopt tot 1 oktober 2021. In deze cao was (nog) geen afspraak gemaakt over de loonsverhoging voor 2021. Nu hebben LBV en OnderhoudNL op vrijdag 8 januari 2021 een akkoord bereikt over een loonafspraak in 2021.

Eenmalige uitkering

Per week 25 (eind juni) van 2021 ontvang je als werknemer een eenmalige uitkering van 2,35% over het loon dat in het jaar voorafgaand aan week 25 van 2021 is verdiend (bij dezelfde werkgever).

Veel te mager: geen pensioenopbouw

Wij als FNV vinden dit veel te mager: een eenmalige uitkering werkt namelijk niet door in je pris-uurloon, niet in je pensioenopbouw (waardoor je zelfs wat minder pensioen gaat opbouwen door verhoging van de franchise) en niet in je vergoedingen en toeslagen. Ook houd je er meestal netto weinig van over.

Vreemde reden

OnderhoudNL schrijft zelf dat er geen ruimte is voor een structurele loonsverhoging vanwege de  onzekerheid door het corona-virus en de daaruit voortkomende gevolgen voor het (verwachte) werk in de onderhoudssector. Maar tegelijkertijd komen ze met een plan om binnen 3 jaar tot 5000 werknemers te scholen voor de sector!

Vragen en contact

Heb je een probleem over de toepassing van de cao of speelt er iets in je bedrijf? Of heb je vragen over dit bericht, laat het ons weten via afbouw@fnv.nl.