Werkgevers HVI niet onder indruk van krachtige oproep werknemers

Door Redactie 19 november 2020

Dat viel woensdag tegen. De werkgevers in de houtverwerkende industrie waren tijdens de cao-onderhandelingen totaal niet onder de indruk van jullie krachtige oproep voor een fatsoenlijke loonsverhoging. Ze blijven op de rem staan en willen geen enkele beweging maken. We zijn vreselijk teleurgesteld in deze starre en onacceptabele houding van de werkgevers.

Eerste onderhandelaar werkgevers HVI

Foto: eerste onderhandelaar van de werkgevers  neemt de oproep voor een fatsoenlijk salaris in ontvangst

Nog even alles op een rij

Dit is wat wij willen (en dat zijn geen gekke dingen)

• Pensioenpremie en loon
    Er moet iets gebeuren om je pensioen straks op een verantwoorde manier te laten beheren door het pensioenfonds. Hiervoor zijn 2 mogelijkheden: 1. we verhogen de premie of 2. we besluiten dat je iets minder pensioen opbouwt. Of een combinatie van beiden. Wij willen goede afspraken hierover en daarom is het heel belangrijk dat we een fatsoenlijke loonsverhoging voor je afspreken. Daardoor kun je een eventuele verhoging van de premie betalen én ga je er qua koopkracht nog iets op vooruit.
  • Eenmalige uitkering
    De loonsverhoging die je dit jaar kreeg van 1%, was nog over 2019: je staat dus al 2 jaar stil. Om dit te compenseren willen we een eenmalige die nog voor Kerst op jouw rekening staat.

Dit is wat de werkgevers willen (en dat is niets)

We moeten eerst akkoord gaan met een verlenging van het sociaal fonds en pas dan willen ze in februari 2021 praten over een fatsoenlijke structurele  loonsverhoging. Dit is pure chantage! En een eenmalige uitkering in december is al helemaal onbespreekbaar.

Verschuilen achter crisis

De werkgevers verschuilen zich achter de crisis en reageren hiermee op het vooruitzicht dat het volgend jaar mogelijk minder gaat worden. En in plaats van jouw inzet dit jaar te waarderen, zijn de werkgevers alleen geïnteresseerd in hun eigen portemonnee.

Genoeg gepraat, tijd voor een ander geluid. Doe mee!

Het signaal van jou op de werkvloer met ruim 150 petities is voor de werkgevers blijkbaar nog steeds niet voldoende. Tijd dus voor een nog krachtiger signaal van jou en je collega’s naar de werkgevers. Daarvoor hebben we jou nodig. Heb het erover met jouw collega’s, bespreek het! En laat ons weten wat je wil doen en wat je daarvoor nodig hebt. Geef het door aan je contactpersoon of mail naar hvi@fnv.nl.

Langskomen bij jouw bedrijf?

Als je wilt dan komen we bij je langs op het bedrijf om er met jou en je collega’s over te praten, laat het ons weten op hvi@fnv.nl.

Ook contactpersoon worden?

Contact met leden op de werkvloer is belangrijk. Daarom hebben we al in veel bedrijven een contactpersoon. Als contactpersoon krijg je informatie van ons en laat je ons weten wat er speelt in jouw bedrijf en wat er leeft bij jouw collega’s. Misschien iets voor jou? Als je meer informatie wilt, laat dit ons weten via hvi@fnv.nl, we nemen dan contact met je op.