Onderhandelingsresultaat cao Bouw & Infra 2020 bereikt

portret Erna Bosschart
Door Erna Bosschart 30 juni 2020

Werknemers- en werkgeversorganisaties in de bouw en infra hebben een onderhandelingsresultaat bereikt over een nieuwe cao tot 1 januari 2021. Belangrijkste resultaat is de regeling die ervoor zorgt dat bijna 11.000 bouwplaatsmedewerkers vanaf volgend jaar eerder kunnen stoppen met werken.

De lonen gaan per 1 december 2020 structureel met 2% omhoog. Daarnaast krijgen werknemers in december een eenmalige bruto uitkering van 350 euro naar rato van hun dienstverband. Verdere pensioenpremiestijgingen worden gelijk verdeeld tussen werkgevers en werknemers. Voor bouwplaatsmedewerkers met zwaar werk geldt dat zij vanaf 2021 3 jaar eerder kunnen stoppen met werken. Deze zwaar werkregeling is onder voorbehoud van de totstandkoming van het pensioenakkoord. De nieuwe cao Bouw & Infra heeft een looptijd van 1 januari tot en met 31 december 2020.

Woord is aan de leden

Hans Crombeen, FNV-bestuurder Bouw en Wonen: 'Belangrijkste resultaat is de regeling die ervoor zorgt dat bijna 11.000 bouwplaatsmedewerkers vanaf volgend jaar eerder kunnen stoppen met werken. Het woord is straks aan onze leden, zij mogen hun stem uitbrengen. In het najaar beginnen de onderhandelingen voor de volgende cao die 1 januari 2021 start. Daarin gaan we verdere afspraken maken over de waardering van medewerkers in de bouw; er moet structureel loon bij. Ook baanzekerheid en daarmee bestaanszekerheid is van groot belang; vast contract moet de norm zijn.'

Het onderhandelingsresultaat werd op 29 juni 2020 ondertekend en wordt op korte termijn voorgelegd aan de achterbannen. Lees hier de tekst van het onderhandelingsresultaat.