Onderhandelingen cao Groothandel in Bouwmaterialen (Hibin) liggen stil

Door corona is het onmogelijk om nu afspraken te maken

Door Redactie 31 maart 2020

Omdat we op dit moment niet kunnen overzien wat voor gevolgen corona heeft voor de sector, is besloten de cao-onderhandelingen tijdelijk te stoppen. We kunnen pas goede afspraken maken als duidelijk is wat er op de middellange en lange termijn gebeurt. Maar wat betekent dat voor jou?

Je oude cao is verlopen

De vorige cao liep eind 2019 af. Blijft die nu dan nog van kracht? Jazeker, de arbeidsvoorwaarden in die cao blijven nog 1 jaar geldig. Natuulijk willen we wel weer zo snel mogelijk starten met de onderhandelingen over je nieuwe cao. En dat doen we ook zodra het kan.

Wat als er minder werk is in het bedrijf waar je werkt?

Dan kan je werkgever gebruik maken van het Noodfonds Overbrugging Werkgelegenheid (NOW). Dit noodfonds is in de plaats gekomen van de werktijdverkortingsregeling. De NOW is simpeler en vooral veel sneller uitvoerbaar. De overheid betaalt 90% van de loonkosten. Je werkgever 10%. Jij merkt er niets van in je portemonnee.

Je mag niet worden ontslagen

Door de NOW blijft je baan bestaan en mag je geen ontslag krijgen. Dat geldt als je een vast contract hebt, maar ook voor flex- en uitzendkrachten. Uitzendbureaus mogen namelijk ook NOW aanvragen.

Nog niet alles is duidelijk

We kunnen ons voorstellen dat je met vragen zit over de huidige toestand. Wij werken samen met de regering en jouw werkgeversorganisatie om snel duidelijkheid te scheppen en afspraken te maken. Het belangrijkste is dat jij in ieder geval je baan en inkomen behoudt. Kijk voor de veelgestelde vragen op fnv.nl/corona

Let op jezelf en elkaar

Het is een spannende tijd, zowel op je werk als thuis. Samen komen we deze tijd beter door dan alleen. Let daarom goed op elkaar!

Vragen of opmerkingen?

Wij als FNV blijven jouw belang behartigen. Zodra er meer is te melden hoor jij van ons. Heb je in tussentijd vragen of opmerkingen? Aarzel niet en neem contact met ons op.

Met vragen over je cao kun je terecht bij Osman Yildiz, jouw onderhandelaar: osman.yildiz@fnv.nl.