Onderhandelingen cao Bouw & Infra liggen stil

Door Redactie 20 maart 2020

De onderhandelingen voor de cao Bouw & Infra staan voorlopig op pauze. Dat heeft de FNV, samen met CNV Vakmensen en de werkgeversverenigingen Bouwend Nederland en de Aannemersfederatie Nederland besloten.

Onderhandelingen cao Bouw & Infra liggen stil

Het is op dit moment onduidelijk wat de gevolgen van de coronacrisis voor de sector zijn. Dat maakt het moeilijk om nu afspraken te maken. Daarnaast stonden de eerstvolgende onderhandelingen gepland op 26 en 27 maart. Onderhandelen is mensenwerk en tot 6 april aanstaande (in ieder geval) is het advies om niet met elkaar te vergaderen.

Onderwerpen nieuwe cao

De cao Bouw & Infra liep af op 1 januari 2020. Nadat de onderhandelingen over een nieuwe cao eind 2019 werden uitgesteld als gevolg van de PFAS- en stikstofcrisis, werd het gesprek over een nieuwe cao begin februari 2020 hervat. De afgelopen weken hebben vakbonden en werkgevers intensief met elkaar gesproken. Daarbij kwamen onder andere deze onderwerpen op tafel:

• Duurzame inzetbaarheid,
  • Arbo & veiligheid,
  • Eerder stoppen met werken voor oudere werknemers met zwaar werk,
  • Instroom en onderwijs,
  • Flexibilisering en uitzenden.

Onzekerheid over gevolgen coronacrisis

Het feit dat op dit moment onzeker en onvoorspelbaar is wat de gevolgen van de coronacrisis zijn, maakt het onmogelijk om nu afspraken te maken over de bovenstaande onderwerpen. We blijven de situatie monitoren en gaan het gesprek opnieuw met elkaar aan wanneer het juiste moment zich voordoet.

Heb jij vragen over werk en corona? Kijk op fnv.nl/corona