Belangrijkste punten uit het cao-resultaat betonpompbedrijven

portret Margreet Pasman
Door Margreet Pasman 21 januari 2020

De leden van FNV Bouwen & Wonen en CNV Vakmensen hebben ingestemd met het bereikte cao-resultaat voor de betonpompbedrijven. Dank voor jullie reacties! Voor bedrijven die lid zijn van de Branchevereniging Betonpompbedrijven is deze cao nu van kracht. En gaat dus de loonsverhoging van 2% per 1 januari 2020 in.

Betonpomp

De cao zal voor avv (algemeen verbindend verklaring) worden aangemeld, zodat hij geldt voor alle betonpompbedrijven. Dus ook voor bedrijven die niet lid zijn van de werkgeversorganisatie Brancheverenging Betonpomp Bedrijven (BBB).

Belangrijkste punten uit het cao-resultaat

De salarisschalen worden met ingang van 1 januari 2020 met 2% verhoogd en met ingang van 1 juli 2020 met 1,75%.

De maandelijkse vergoeding voor gebruik van eigen vervoer ten behoeve van het woon-werkverkeer wordt per categorie met 5 euro verhoogd.

Duurzame inzetbaarheid

Cao-partijen willen werkgevers en werknemers laten nadenken over duurzame inzetbaarheid en indien nodig stimuleren om actie te ondernemen. FNV-bestuurder Margreet Pasman: 'Het is goed dat de sector het belang inziet, dat werknemers duurzaam inzetbaar blijven. Met deze cao worden de eerste stappen gezet om het voor werknemers mogelijk te maken om gebruik te maken van de regeling voor zware beroepen uit het pensioenakkoord.'

Met ingang van 1 januari 2020 wordt de premie schadevrij werken omgezet in een jaarlijkse Duurzame Inzetbaarheids-voucher (DI-voucher), ter hoogte van € 350 per jaar, voor alle werknemers in de betonpompenbranche. Werknemers kunnen deze voucher benutten om duurzaam inzetbaar te blijven.

Adviesgesprek DI

Werknemers krijgen een keer in de 5 jaar recht op een adviesgesprek over duurzame inzetbaarheid; een zogenaamd DIA-gesprek. Dat gesprek is aanvullend op het verplichte periodiek geneeskundig onderzoek (PAGO).

Vanaf de leeftijd van 55 jaar mogen deze vouchers ook worden omgezet in tijd en worden aangewend om verlof te sparen of om eerder te kunnen stoppen met werken (zwaar werk regeling pensioenakkoord), dan wel om minder te kunnen werken.

Zwaar werk regeling

Cao-partijen hebben ook een aantal protocol-afspraken gemaakt. Vanuit het pensioenakkoord kunnen cao-partijen afspraken maken om het mogelijk te maken voor werknemers om eerder dan de aow-gerechtigde leeftijd te stoppen met werken, op basis van de zogenaamde zwaar werk regeling.

Vanuit het pensioenakkoord is het mogelijkheid om meer verlof te gaan sparen. Met de werkgevers gaan we de mogelijkheden verkennen om extra verlof te sparen en dat in te zetten voor de zwaar werk regeling. Daarnaast zal eind 2020 de premie voor de 55-regeling (aanvullend pensioen) vervallen. Ook deze premie willen we graag inzetten voor de zwaar werk regeling.

Mocht je nog vragen hebben over het cao-resultaat, dan hoor ik het graag. Samen staan we sterk! Maak je collega lid van de FNV en ontvang 10 euro wervingspremie!

Margreet Pasman
T: 06-51023283