Nieuwe cao hvi: tijd voor ander geluid!

Door Redactie 15 januari 2019

De cao-onderhandelingen hvi schieten voor geen meter op. Het signaal van de werkvloer met ruim 400 petities is voor de werkgevers blijkbaar nog niet voldoende. Tijd dus voor een nog krachtiger signaal van jou en je collega’s naar de werkgevers.

Fatsoenlijke loonsverhoging

De afgelopen 10 jaar ben jij er gemiddeld slechts 0,12% per jaar in koopkracht op vooruit gegaan. Voor de komende 15 maanden bieden de werkgevers 2,5% structureel. De rest is eenmalig sigaren uit eigen doos.

En dat terwijl bedrijven die er goed voor staan van ons kabinet allerlei cadeautjes krijgen in de vorm van lastenverlichting. En jouw lasten zullen de komende tijd alleen maar stijgen, waaronder stijging van zorgkosten, energielasten, gemeentelijke belastingen, huren en het btw-tarief. Zonder een fatsoenlijke loonsverhoging kun jij straks geen droog brood meer eten.

Normale werktijden en gezond pensioen

Naast een fatsoenlijk loon wil je normale werktijden en gezond je pensioen halen. Werkgevers willen dat veel bijzondere werktijden normale werktijden worden en dat jij tot op hogere leeftijd overwerk en ploegendienst blijft doen. Dat is een enorme belasting voor jou en dan kun je niet gezond je pensioen halen. Daar komt bij dat de pensioendatum steeds verder weg komt te liggen. Wij willen daarom dat jij wordt ontzien en dat je de mogelijkheid krijgt om eerder te stoppen.

Wil jij ook meer dan droog brood?

Laat van je horen, ga hierover in gesprek met je collega’s en laat het ons weten op hvi@fnv.nl.