Goede stappen gezet naar een nieuwe cao Houthandel

Door Redactie 29 maart 2019

Tijdens de derde onderhandelingsronde hebben we de werkgeversvoorstellen doorgenomen en geprobeerd dichter tot elkaar te komen. We hebben het gehad over je loon en of een 80-90-100 regeling mogelijk is.

Goede loonafspraak

We hebben een concreet voorstel gedaan voor een verbeterd en eerlijk loongebouw met duidelijke perspectieven voor iedereen. Je werkgever gaat dit de komende tijd bestuderen. Met de invoering van dat loongebouw ontstaat een extra periodiek. Dat zou met een verhoging in procenten tot een goede loonafspraak kunnen leiden.

80-90-100 regeling

We hebben het gehad over de mogelijkheden om tot een uitvoerbare 80-90-100 regeling te komen. Dit betekend dat je 80% kan gaan werken tegen 90% van je salaris en 100% pensioen blijft opbouwen. Daar waar we de vorige keren verder van elkaar stonden, hebben we op een constructieve wijze gekeken naar oplossingen die voor beide partijen aanvaardbaar zijn.

Dagvenster verruiming

Een andere belangrijke drempel gaan wij in het volgende gesprek bespreken. Namelijk de dagvenster verruiming. Deze is en blijft voor jou als werknemer een lastig onderwerp. Daar waar werkgevers dit dagvenster maximaal willen verruimen, weten wij dat hier grote weerstand tegen bestaat bij jou en je collega’s. Werkgevers hebben aangegeven dat zij zich met hun achterban willen beraden om hierover in de volgende ronde verder te kunnen onderhandelen.

Oude cao blijft gelden

De looptijd van de cao is afgelopen, maar de inhoud blijft nog van kracht tot er een nieuwe cao is afgesloten.

Jouw mening is belangrijk

Ter voorbereiding van de onderhandelingen op 28 maart hebben we bijeenkomsten georganiseerd voor leden en niet leden. Tijdens deze bijeenkomsten zijn naast de meningen en ideeën die zijn opgehaald ook vragen beantwoord met betrekking tot de lopende onderhandelingen. De reacties van jou en je collega’s vormden een belangrijke ondersteuning tijdens de derde onderhandelingsronde. Bij het vervolg op 24 mei gaan we merken of er echt stappen vooruit zijn gezet.

We informeren je na 24 mei natuurlijk weer over de ontwikkelingen rond je cao. Mocht je tussentijds vragen en opmerkingen hebben, dan kun je een mail sturen naar: houthandel@fnv.nl

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.