Eerste stap korter werken 45 jaar in dienst bij zware beroepen

Bij Bikudak eerder stoppen met werken en betere arbeidsomstandigheden

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 14 juni 2019

FNV heeft goede afspraken kunnen maken met werkgevers in de Bikudak (platte daken) over het gedeeltelijk eerder stoppen met werken, met behoud van het gehele loon. Daarnaast werden de onderhandelaars het eens over betere arbeidsomstandigheden voor werknemers.

Oudere werknemers krijgen in de vijf jaar voorafgaand aan de AOW-leeftijd recht op een vierdaagse werkweek. Het kost ze niets: zij behouden 100 procent van hun loon en 100 procent van hun pensioenopbouw. Werknemers die al 45 jaar in deze sector hebben gewerkt, krijgen daarbovenop zelfs om de week recht op een driedaagse werkweek. De kosten van deze vitaliteitsregelingen zijn voor de individuele werkgevers.

Zwaar beroep

Dakdekkers hebben - zelfs met alle hulpmiddelen - een fysiek zwaar beroep. Zij versjouwen isolatiemateriaal, rollen bitumen en werken op hoogtes met bitumen en gasbranders. Zij staan bij weer en wind en in de brandende zon op de platte daken.

Gezond over de eindstreep

‘Ook deze nieuwe afspraken zijn niet toereikend om echt alle dakdekkers veilig en gezond naar de AOW te helpen. Ook werkgevers zijn ervan doordrongen dat daarvoor meer nodig is’, zegt FNV-bestuurder Ben Bleumer van Bouwen en Wonen. ‘Een goede uitwerking van het landelijke pensioenakkoord zal dakdekkers helpen om eerder te kunnen stoppen met werken. Dat lukt bijvoorbeeld al door niet langer boetes op te leggen bij ouderenregelingen en door fiscaal gunstige regelingen te faciliteren.’

Arbeidsomstandigheden

De nieuwe cao bevat ook meer persoonlijke beschermingsmiddelen zoals UV-beschermende werkkleding, zonnebrillen en petten met nekflappen. ‘Dakdekkers staan de hele werkdag in de zon,’ stelt bestuurder Hanane Chikhi van CNV Vakmensen. ‘De zon kan tegenwoordig in mei al een UV-index van 8 bereiken, wat vroeger alleen in hoogzomer voorkwam. Goede bescherming is van levensbelang.’

Meer loon

De cao geldt vanaf 1 januari 2019 voor twee jaar voor 3700 dakdekkers. Zij krijgen de eerste loonsverhoging van 3 procent per 1 juli 2019 en per 1 juli 2020 nog eens 3 procent. Er komen meer banen voor mensen met een arbeidsbeperking met extra aandacht voor begeleiding, zo is afgesproken.