Nieuwe cao HVI mede door inzet actieve leden

Door Redactie 30 april 2019

De leden van FNV, CNV en de werkgeversorganisaties hebben ingestemd met het onderhandelingsresultaat. Daarmee is de nieuwe cao HVI nu een feit.

In de aanloop naar de cao-onderhandelingen hebben wij jullie gevraagd om je op te geven als contactpersoon. Dat hebben diverse leden gedaan. De contactpersonen hebben een belangrijke rol gespeeld tijdens het cao-traject om tot dit resultaat te komen.

Voorafgaand aan de cao-onderhandelingen hebben we alle leden gevraagd welke onderwerpen zij belangrijk vinden voor de nieuwe cao. Jullie hebben onder andere aangegeven dat er behalve een fatsoenlijke loonsverhoging ook een regeling moest komen om in de laatste jaren korter te kunnen werken zodat je gezond je pensioen kunt halen.

Toen we de slechte voorstellen van de werkgevers onder ogen kregen, wisten we dat de cao-onderhandelingen niet makkelijk zouden worden. Met de actieve inzet van onze contactpersonen en hun collega’s in de bedrijven hebben we werkgevers duidelijk kunnen maken dat er een goede cao moest komen. En met succes!

Dankzij de door 400 mensen getekende petitie die we op 5 december hebben aangeboden aan de werkgevers en de acties met verlengde schaft in maart, is er voldoende druk op de ketel gezet bij de werkgever. Daardoor ligt er nu een goede cao die voor een belangrijk deel tegemoet komt aan jullie eisen.

80-90-100 regeling

Zo is er een 80-90-100 regeling gekomen zodat je nu 5 jaar voor je AOW 1 dag minder kunt werken (dus 80% werken) met 90% van je loon en 100% pensioenopbouw. De reiskosten worden per 1 april verhoogd en het loon gaat in totaal 4% omhoog tijdens de looptijd. Op 1 mei is de eerste loonsverhoging van 1,5%.

Als contactpersoon kun je het verschil maken!

Een actieve inzet van leden op basis van de eisen die zij hebben gesteld heeft dus echt zin. Als FNV-contactpersoon binnen jouw bedrijf kun je echt wat betekenen! Wil jij ook contactpersoon worden voor de cao HVI of wil je eerst meer informatie over wat het inhoudt om contactpersoon te zijn, neem dan contact op met jouw bestuurder Peter Ansems door te mailen naar: hvi@fnv.nl.

Een goed pensioen is een kwestie van fatsoen!

Maar we zijn er nog niet voor de pensioenleeftijd. Dat kunnen we alleen niet in de cao regelen. Als we niets doen wordt de AOW-leeftijd ieder jaar verhoogd, waardoor jullie steeds langer moeten doorwerken. Daarom moeten we het kabinet tot andere gedachten brengen. Het is duidelijk: dit kabinet komt pas in beweging als wij massaal actievoeren.

Op 18 maart voerden we al grote acties in het hele land met zo’n 40.000 mensen. Maar het is nog niet genoeg, dus doen we er een schep bovenop. Wij zijn de jarenlange verslechteringen van onze pensioenen spuugzat. Wij accepteren niet langer dat we moeten doorwerken tot we erbij neervallen.

Wat willen we?

Wij willen dat iedereen op tijd kan stoppen met werken en zonder financiƫle zorgen van de oude dag kan genieten. Daarom waren, zijn en blijven onze eisen:

• Bevries de AOW-leeftijd en schrap de boete op eerder stoppen;
  • Indexatie van de pensioenen voor elke generatie;
  • Een goed pensioen voor iedereen, dus ook voor zelfstandigen en onzekere contracten.

Dus kom samen met je collega’s, familie en vrienden in beweging op de landelijke stakingsdag pensioenen op woensdag 29 mei. Volg de informatie daarover op: www.fnv.nl/pensioenacties

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.