Loon grootste hobbel bij cao-onderhandelingen Woondiensten

Door Redactie 21 februari 2019

De sfeer was constructief bij het cao-overleg van woensdag 20 februari. Maar heeft nog niet tot een nieuwe cao geleid. Het loonbod van werkgevers is op dit moment 3% (structureel) per 1 april 2019. Wij eisen 4,25% (structureel) per 1 april 2019. Het is nog niet gelukt om het verschil te overbruggen.

Koopkrachtbehoud en geen koopkrachtverlies

“Wij hebben steeds aangegeven dat wij gaan voor koopkrachtbehoud van de medewerkers in de sector. Ook voor hen die te maken gaan krijgen met een aanpassingsbedrag. Daarbij hebben wij de ambitie het pensioengevend loon van de mensen iets te laten groeien” aldus Janneke Waage, onderhandelaar namens de FNV. “3% loonsverhoging lijkt aardig. Maar met de huidige inflatie betekent 3% voor het gros van de medewerkers koopkrachtverlies. Als Aedes haar waardering voor de mensen gestand wil doen, kán dat niet de bedoeling zijn!”.

Overige gespreksonderwerpen

We hebben het ook nog gehad over zaken als het functiehandboek, duurzame inzetbaarheid en de vaste baan als norm. Maar bij deze onderwerpen zijn de verschillen tussen de werkgevers en ons niet zo groot.

Het vervolg

De komende weken gaan alle partijen nadenken over een oplossing. En we gaan ook in gesprek met de cao-commissies en bestuursadviescommissie. Op 20 maart gaan de onderhandelingen verder.

Informatie in de corporatie

Wil je een informatiebijeenkomst bij jou in de corporatie organiseren? Laat het ons weten en we maken een afspraak! Heb je andere vragen en/of opmerkingen? Mail naar: woondiensten@fnv.nl.