Cao Particuliere Beveiliging algemeen verbindend verklaard

Einde aan concurrentie op arbeidsvoorwaarden

Door Redactie 25 oktober 2021

De minister van Sociale Zaken heeft de cao Particuliere Beveiliging algemeen verbindend verklaard en verleent geen dispensatie meer aan de cao Veiligheidsdomein. Hiermee komt een einde aan de concurrentie op arbeidsvoorwaarden in de beveiligingsbranche.

Cao Particuliere Beveiliging algemeen verbindend verklaard

Wat betekent dit voor jouw arbeidsvoorwaarden?

Je hoeft niet langer bang te zijn dat je jouw arbeidsvoorwaarden kwijtraakt na een grote contractwissel. Het ministerie van Sociale Zaken heeft namelijk de dispensatie van de cao Veiligheidsdomein afgewezen. Ieder bedrijf in de particuliere beveiliging moet zich vanaf nu aan de cao Particuliere Beveiliging houden. Het ministerie maakt daarmee een einde aan oneerlijke concurrentie op arbeidsvoorwaarden in de beveiliging.

Ik werk bij een VBe-bedrijf, wat nu?

Werk je bij een bedrijf dat is aangesloten bij de VBe en dat de cao Veiligheidsdomein toepast, dan gelden nu beide cao's voor jou.

Cao Particuliere Beveiliging is basis

De cao Particuliere Beveiliging is de basis: je hebt recht op alles wat daarin staat. En als sommige zaken in de cao Veiligheidsdomein gunstiger zijn, dan heb je daar ook recht op. Je verliest dus geen arbeidsvoorwaarden!

Hoe zit dat precies?

Een cao wordt afgesloten tussen werknemersorganisaties (vakbonden) en werkgeversorganisaties. Een cao doet twee dingen. Allereerst beschermt de cao werknemers tegen uitbuiting. Een cao geeft werknemers recht op minimaal afgesproken lonen, roosters, pensioenen en andere arbeidsvoorwaarden.

Cao beschermt ook de bedrijven

Maar een cao beschermt ook de bedrijven. Hij zorgt ervoor dat alle bedrijven in een sector minimaal dezelfde arbeidsvoorwaarden gebruiken. De cao voorkomt dat bedrijven die hun beveiligers een te laag salaris betalen opdrachten inpikken van bedrijven die hun beveiligers wél volgens de cao betalen.

Sommige cao's zijn algemeen verbindend verklaard (geavvd). Dit betekent dat alle bedrijven in een sector die cao moeten toepassen. De cao Particuliere Beveiliging is nu dus weer geavvd.

Cao Veiligheidsdomein zorgt voor oneerlijke concurrentie

De VBe is een werkgeversvereniging die zich verzet tegen de cao Particuliere Beveiliging. Samen met De Unie heeft de VBe een aantal jaar geleden een eigen cao afgesproken. Doel van die cao is om de 'dure' cao Particuliere Beveiliging te omzeilen.

Goedkopere arbeidsvoorwaarden en minder bescherming

De cao Veiligheidsdomein heeft goedkopere arbeidsvoorwaarden en minder bescherming voor werknemers. Daardoor kunnen VBe-bedrijven veel goedkoper beveiligingswerk leveren. Ten koste van beveiligers.

Dit gebeurde eind vorig jaar bijvoorbeeld op Schiphol. CTSN (aangesloten bij VBe) bemachtigde een perceel in de Schipholtender. Daardoor verloren beveiligers van o.a. G4S hun roosterrechten en werktijden omdat ze overgingen naar CTSN.

Juridische stappen tegen valse concurrentie

De FNV en het CNV hebben toen samen met werkgevers die gebonden zijn aan de cao Particuliere Beveiliging een lange juridische procedure gevoerd tegen VBe en De Unie én tegen het ministerie van Sociale Zaken. De rechter maakte in juli dit jaar al een einde aan de dispensatie van de VBe-cao die liep tot 2021. En half oktober liet het ministerie ons weten dat de cao Veiligheidsdomein geen dispensatie meer krijgt.

Vragen?

Heb je vragen? Aarzel niet en neem contact met ons op door een mail te sturen naar bestuurders@fnvbeveiliging.nl