Werkgevers Bos en Natuur nog ver uit elkaar

Update na tweede cao-onderhandelingsronde

Door Redactie 5 april 2024

Op 4 april hebben we voor de tweede keer met werkgevers onderhandeld over een nieuwe cao Bos en Natuur. Werkgevers en vakbonden hebben hun voorstellenbrieven toegelicht. Dit verliep in goed overleg en biedt volgens ons perspectief om de onderhandelingen positief voort te zetten.

Update tweede onderhandingsronde Bos & Natuur

Voorstel werkgevers

De werkgevers bieden een loonsverhoging van 2,6% aan voor een cao met een looptijd van één jaar. In hun voorstellenbrief staan verder nog weinig concrete voorstellen. Werkgevers hebben toegezegd om binnenkort met een concreet voorstel te komen over toeslagen rondom onregelmatig werk. Hier zijn wij erg benieuwd naar.

Vervolg onderhandelingen

Op donderdag 18 april praten vakbonden en werkgevers verder. Wij hebben afgesproken om op de volgende vier onderwerpen te concentreren om dichter bij elkaar te komen:

1. De reparatie van de inflatieachterstand.
  2. Het invoeren van de Automatische Prijscompensatie (APC). Hiermee willen we bereiken dat koopkrachtbehoud gegarandeerd kan worden in de toekomst.
  3. Een goede toeslagenregeling voor iedereen die met onregelmatig werk te maken krijgt.
  4. Verbetering van de seniorenregeling. Naar 80% werken, 90% salaris en 100% pensioenopbouw in plaats van de nu geldende 90% pensioenopbouw.

Samen voor een goede cao

Een goede cao krijg je niet cadeau. Wij hebben jouw steun nodig om een cao-akkoord te bereiken dat aansluit bij jullie wensen. Hoe meer leden zich actief inzetten, hoe sterker we staan in de onderhandelingen met de werkgever. Het is belangrijk dat meer mensen bij Bos en Natuur lid worden. Alleen op die manier versterken we onze positie in de onderhandelingen.

Word nu lid

Ben je al lid? Nodig dan je collega uit om lid te worden en verdien zelf een tientje!

Contact

Heb je vragen of opmerkingen over het cao-traject Bos en Natuur? Of willen jij en je collega's in gesprek met de onderhandelingsdelegatie? Stuur dan een mail naar niels.minnaard@fnv.nl.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.