Woensdag actie bij champignonteler in Meterik

'Poolse, Bulgaarse en Oekraïense medewerkers straks op straat zonder werk en huis'

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 28 maart 2023

De FNV staat morgen met een camper en frietkraam bij champignonteler Monaghan Champignons. De vakbond informeert de 159 Poolse, Bulgaarse en Oekraïense arbeidsmigranten daar over hun rechten. Het bedrijf sluit en wil de mensen zo snel en goedkoop mogelijk de deur uit werken.

FNV: actie bij champignonteler in Meterik

‘Het klopt gewoon niet. Dit zijn de meest kwetsbare mensen op de arbeidsmarkt en die staan straks op straat met vrijwel niets. Letterlijk, want de meesten raken naast hun werk ook het dak boven hun hoofd kwijt', zegt Cindy Spierings, bestuurder van FNV Agrarisch Groen. 'Wij moeten deze medewerkers in bescherming nemen zodat ze krijgen waar ze recht op hebben.’

Bedrijf gaat dicht

De champignonteler in Noord-Limburg zegt dat het begin mei moet sluiten omdat het financieel niet goed gaat met het bedrijf. De 159 Poolse, Bulgaarse en Oekraïense medewerkers hebben van Monaghan een zogeheten vaststellingsovereenkomst gekregen waarin staat onder welke voorwaarden zij straks hun ontslag krijgen. En dat is geen beste overeenkomst, zegt de FNV.

Een slechte regeling

Spierings: ‘Het is een slechte regeling. Wij gaan de mensen morgen opnieuw adviseren om hier niet voor te tekenen. Ze kunnen het beste wachten op de gewone ontslagprocedure van het UWV. We zullen de medewerkers uiteraard helpen bij het invullen van de papieren.’

Wie eerder vertrekt, krijgt niks

Het bedrijf biedt de medewerkers de transitievergoeding. Wie eerder vertrekt, krijgt niks. Ook wil het mensen naar huis sturen als er geen werk meer is en daarvoor vakantiedagen afschrijven.

Na drie dagen al huis uit

Verder vindt de FNV het schandalig dat de champignonteler mensen al drie dagen na het einde van hun dienstverband uit hun huizen wil zetten. Zo’n driekwart van de medewerkers heeft een woning van de werkgever.

Kun je mensen niet aandoen

Spierings: ‘Dat kun je die mensen niet aandoen. Zelfs in de uitzendbranche krijg je hiervoor een maand. Zij moeten een normale kans krijgen om een nieuwe baan en huisvesting te vinden.’

Gemeente is gewaarschuwd

De FNV is al naar de gemeente gestapt voor steun. ‘We hebben de wethouder gewaarschuwd: het is straks ook jullie probleem als al deze mensen ineens op straat staan, dus voer ook eens wat druk uit op deze werkgever.’