Weer geen loonbod cao Royal FloraHolland

Onacceptabel! Help ons en teken de petitie!

Door Redactie 17 november 2022

Op 14 november onderhandelden we voor de vierde keer voor de cao Royal FloraHolland. Helaas heeft de directie lak aan onze oproep om met een fatsoenlijk loonbod te komen. Jij en je collega’s hebben, ondanks een tekort aan arbeidskrachten, keihard gewerkt en dan is het antwoord van jullie werkgever 'NEE'. Help ons en teken uiterlijk 30 november de petitie voor een stevig loonbod!

Steun onze eisen voor de nieuwe cao Royal FloraHolland en teken de petitie!

Onacceptabel

Voor FNV Agrarisch Groen en CNV Vakmensen is het niet neerleggen van een loonbod onacceptabel. Wij vinden dat het niet getuigt van waardering voor alle hardwerkende werknemers. Er moet iets gebeuren en daarom zijn jij en je collega’s aan zet om ons te helpen de directie op andere gedachten te brengen. Zodat ze op 1 december tijdens de vijfde ronde WEL met een stevig loonbod komen. Die stijgende energieprijzen, duurdere boodschappen en zorgverzekering moet toch ergens van betaald worden?

Vakbonden stellen vier eisen aan Royal FloraHolland

We hebben de eerste drie rondes ingezet om overige punten te bespreken en daar lijken we nader tot elkaar te komen. Het enige wat rest is een loonbod en andere zaken, die jouw koopkracht kunnen verbeteren. Wij begrijpen daarom nog steeds niet waar Royal FloraHolland (RFH) op wacht. Iedereen bij RFH kan zien hoe het ervoor staat binnen de organisatie en zou kunnen begrijpen dat een stevig loonbod op zijn plaats is. We zien investeringen in gebouwen, het nieuwe werken en andere projecten. Maar een investering in werknemers ontbreekt. Daarom richten wij ons nu op de volgende vier speerpunten:

• Kom snel met een stevig loonbod, dat recht doet aan de inflatie. Deels in procenten en deel in keiharde euro’s. Vrachtwagenchauffeurs van Floriway krijgen namelijk per 1 januari 2023 een loonsverhoging van 7,5% en een eenmalige bruto uitkering van € 250.
  • Het minimumloon bij RFH moet stijgen naar 14 euro per uur.
  • De reiskosten moeten omhoog naar het wettelijk maximum van € 0,21 per kilometer. Weg met de oude stoffige reiskostenstaffel uit de jaren 80!
  • Kom met een koude toeslag voor medewerkers in de logistiek, die (gedeeltelijk) in koelcellen werken. Wel investeren in koelcellen en niet in de werknemers, die werken onder zware omstandigheden. Dat kan echt niet!

Doe mee, word lid en beslis mee over de cao Royal FloraHolland!

Hoe meer leden, hoe sterker jij staat. Want alleen met voldoende leden kunnen wij een vuist maken aan de onderhandelingstafel. Ben je nog geen lid, maar wil jij straks wel meebeslissen over de nieuwe cao? Als je nu lid wordt, betaal je het speciale actietarief van 6 maanden voor 25 euro. Dit aanbod geldt tot en met eind februari 2023.

Word nu lid van de FNV!

Check jouw gegevens in MijnFNV

Over het verloop van de onderhandelingen houden we jou als FNV-lid op de hoogte. Check daarom of jouw gegevens goed staan in MijnFNV.

Check MijnFNV

Samen staan we sterk

Deel dit nieuwsbericht met je collega's; ook als ze (nog) geen lid zijn van de FNV. Ga het gesprek aan met je collega’s over het belang van de vakbond, maak ze lid en verdien een tientje.

Nodig je collega uit

Contact

Heb je vragen of opmerkingen over het cao-traject? Mail dan Jeroen Brandenburg, onderhandelaar FNV Agrarisch Groen.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.