Lonen omhoog en meer respect en waardering

Onderhandelingen nieuwe cao Glastuinbouw gestart

Door Redactie 22 november 2022

De onderhandelingen voor een nieuwe cao Glastuinbouw zijn gestart. In onze voorstellenbrief staan jullie belangrijkste genoemde punten: hogere lonen en meer respect en waardering. Het loonbod van werkgevers ligt echter vreselijk laag en houdt geen rekening met jullie hogere kosten (boodschappen, zorgpremie en energie).

glastuinbouw kas

Uitslag enquête wensen voor nieuwe cao Glastuinbouw

Voor een nieuwe cao Glastuinbouw 2023 hebben jullie onlangs een korte cao-enquête ingevuld. De lonen omhoog en meer respect en waardering zijn de belangrijke punten.

Koopkracht en salaris

De lonen moeten omhoog. Vooral door de stijgende kosten voor levensonderhoud. Een ander veel genoemd argument is dat je op lange termijn geen goed personeel in dienst houdt als de sector nog meer achter gaat lopen met salarissen: ‘Goed en bekwaam personeel behouden in de glastuinbouw is erg belangrijk’. De argumenten variëren van ‘het moet weer leuk worden om te werken zonder geldzorgen’ tot ‘andere lonen stijgen wel de tuinbouw blijft weer iets achter’.

Ook zijn er mensen die zeggen dat ze zelf wel een goed salaris hebben, maar ook kijken naar collega’s in lagere schalen die een stijging wel nodig hebben. Van het minimumloon kun je niet leven. Daar is 70% van de mensen het mee eens. Medewerkers in de laagste schalen verdienen een hoger salaris.

Kortom: een gevarieerd beeld maar wel een duidelijke boodschap, lonen moeten stijgen!

Reiskostenvergoeding

82% van de mensen geeft aan dat de reiskosten woon-werkverkeer vanaf de eerste kilometer moeten worden vergoed tegen het maximaal fiscaal toegestane vrijstellingsbedrag.

Wat moet anders?

Vooral: de betaalde pauzes, het overwerk en het rooster. Maar liefst 90% van de mensen geeft aan dat ze meer respect en waardering op het werk willen.

Ook waren er veel ideeën om andere regelingen in de cao aan te passen aan de tijd, bijv. de regels voor het werken in de hitte. Daar gaan we zeker mee aan de slag.

Dit willen wij in de nieuwe cao

Met de uitkomsten van de enquête hebben we de voorstellenbrief aan de werkgever geschreven.

Volgende onderhandelingsronde

In december praten we verder. We houden onze leden via e-mail op de hoogte. Heb je nog geen bericht ontvangen? Check dan of jouw gegevens goed staan in MijnFNV.

Check MijnFNV

Samen voor een goede cao

Een goede cao komt er niet vanzelf. We hebben jou hierbij nodig. Deel dit nieuwsbericht met je collega's; ook als ze (nog) geen lid zijn van de FNV. Een sterke cao bereiken we namelijk alleen als jullie onze informatie met elkaar delen en bespreken. Hoe meer leden zich inzetten, hoe sterker we staan in de onderhandelingen met de werkgevers. Dat is nu nodig, maar ook in de toekomst. Maak je collega daarom ook lid van de FNV!  Ga het gesprek aan met je collega’s over het belang van de vakbond, maak ze lid en verdien een tientje.

Een collega lid maken

Vragen of opmerkingen?

Als je vragen hebt, dan kan je altijd terecht bij één van onderstaande personen:

Leo van Beekum, eerste onderhandelaar cao Glastuinbouw

Linda Slagter, tweede onderhandelaar cao Glastuinbouw

Magda Korolczuk, consulent FNV Agrarisch Groen

Samen met jou een beter inkomen en een betere cao!