Overleg cao Agrarische Bedrijfsverzorging uitgesteld

Eerste cao-ronde woensdag 9 maart

Door Redactie 13 januari 2022

De eerste onderhandelronde van 12 januari is afgezegd door de Werkgeververenging Agrarische Bedrijfsverzorging (WAB). Afgelopen vrijdag hebben zij de cao-voorstellen van de FNV besproken. Hierna liet de WAB weten dat zij meer tijd nodig hebben zich voor te bereiden. Wij betreuren dit omdat wij ruim van tevoren hebben geprobeerd data voor de onderhandelingen in te plannen. De eerste cao-ronde is verzet naar woensdag 9 maart.

Cao-nieuws

Data cao-onderhandelingen:

1. 9 maart
  2. 16 maart
  3. 30 maart
  4. 13 april

FNV-voorstellen cao Agrarische Bedrijfsverzorging

De huidige cao verloopt op 28 februari 2022. Wij hebben samen met de cao-commissie onze concept cao-voorstellen gebaseerd op het arbeidsvoorwaardenbeleid 2021-2022 met als titel 'De balans herstellen'. Voor de nieuwe cao willen we:

• De feitelijke salarissen en de salarisschalen verhogen met een percentage van de inflatie over de periode oktober 2020-2021, zijnde 3,3 procent plus een verhoging van 100 euro.
  • Naast de huidige seniorenregeling een keuze voor een generatiepactregeling vanaf 60 jaar om de duurzame inzetbaarheid van medewerkers in de sector te vergroten.
  • In het licht van het pensioenakkoord en onze eis om gezond je pensioen te halen een nieuwe regeling introduceren, die ook de duurzame inzetbaarheid van de bedrijfsverzorger kan vergroten. Wij stellen voor dat medewerkers met een zwaar beroep in de nieuwe cao maximaal drie jaar eerder kunnen stoppen met werken.
  • Wij willen de zeggenschap van de bedrijfsverzorgers over eigen arbeidstijden vergroten, zodat er een betere balans tussen privĂ© en werk ontstaat. Dat betekent dat wij de interpretatie verschillen van onder andere de arbeidsduur, urenbank en toeslagen willen verduidelijken en verbeteren. Wij stellen dan ook voor om artikel 18 lid 3 en 4 te verduidelijken om interpretatie discussies te voorkomen.

Lees hier de volledige cao-voorstellenbrief.

Welke protocolafspraken hadden we gemaakt?

Op 21 februari staat een aftrapsessie met AB gepland in het kader van de update functiegebouw. Wij zullen onderstaande protocolafspraken wederom agenderen voor het eerste cao-overleg dat nu op 9 maart zal plaatsvinden. De volgende protocolafspraken zijn dan geagendeerd:

• Seniorenregeling (met nieuwe mogelijkheden vanwege het pensioenakkoord)
  • Inventarisatie van regelingen voor speciale taken en toeslagen
  • Onderhoud of update van de functiewaarderingen
  • Roosters, planning en werktijden en waarnemingstoeslag, meenemen in update functiewaarderingen
  • Meldpunt arbeidstijdenwet
  • Huidige beoordelingssystematiek
  • Reiskosten baseren op werkelijke reisafstand
  • Scholing: wat is mogelijk en wenselijk binnen huidige fiscale ruimte
  • ATW-onderzoek naar wet en praktijk
  • Scholing/ontwikkeling/loopbaan en collectiefbudget versus persoonsgebonden budget en mogelijke subsidie instrumenten.

Samen staan we sterk, word lid van FNV!

De vakbond werkt samen met de leden om tot een goede cao te komen. Ook in de Groothandel Bloemen en Planten is dat niet anders. Hoe meer mensen lid zijn van de vakbond, hoe sterker we staan. Word lid!

Meer weten?

Heb je vragen of opmerkingen? Neem dan per mail contact op met Jeroen Brandenburg, bestuurder FNV Agrarisch Groen.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.