Eindbod cao-onderhandelingen Glastuinbouw

Door Redactie 13 januari 2022

Er is een eindbod voor de cao Glastuinbouw gedaan door de werkgevers. Op maandag 10 januari vond de vierde onderhandeling plaats. Zoals je waarschijnlijk weet strandde in 2020 de cao-onderhandeling. Ook bij de hervatting in december 2021 waren het stevige onderhandelingen. Wij willen jou alvast informeren over de inhoud van het eindbod.

Belangrijkste punten

De belangrijkste punten van het eindbod staan hieronder. Onderaan dit nieuwsbericht vind je het totale eindbod.

Looptijd: 1 januari 2020 tot 1 januari 2023.

Loonsverhoging:

• Per 1 januari 2022: 3 procent.
  • Per 1 oktober 2022: 2,5 procent.
  • Een eenmalige uitkering van 500 euro op basis van een voltijds dienstverband voor medewerkers in dienst op 1 januari 2021 én nog steeds op 1 januari 2022.
  • Voor parttime medewerkers en medewerkers met een wisselend urenpatroon geldt de eenmalige uitkering naar rato.

Een aantal belangrijke onderdelen:

• Jaarurenmodel wordt op enkele punten aangepast.
  • Nieuw toeslagenmodel onregelmatige uren.
  • De verjaringstermijn wettelijke vakantiedagen wordt teruggebracht.
  • Het loongebouw A komt te vervallen. Werknemers die zijn ingedeeld in loongebouw A worden in B ingedeeld. Voor de overgang zijn nadere afspraken gemaakt.
  • Reiskostenvergoedingen woon-werk aanpassing.

De overige aanpassingen kun je in het volledige eindbod lezen onderaan dit nieuwsbericht. De FNV legt het eindbod neutraal voor aan haar leden. Je ontvangt hier nog een aparte mail voor.

PAWW, aanvulling op de werkeloosheidsuitkering

Een kritiek punt uit de onderhandelingen is de voortzetting van de PAWW. Deze regeling voorziet in een aanvulling op de aflopende WW-uitkering of een aanvulling op de loongerelateerde (gedeeltelijke) arbeidsongeschiktheid. Deze regeling bestaat al enkele jaren; de werknemer betaalt hier in 2022 0,2 procent premie voor. Zie ook www.spaww.nl. Deze regeling moet in 2022 worden verlengd. De werkgevers willen deze regeling niet voortzetten. Wij zijn het hiermee niet mee eens want je zult maar eens in zo’n situatie belanden. Werkgevers en vakbonden zijn overeengekomen dat er een enquête wordt uitgezet bij de werknemers. Er wordt dan aan je gevraagd of je deze regeling wilt voortzetten. De enquête wordt door de FNV en CNV uitgezet bij hun leden, maar niet-leden kunnen ook hun mening gegeven. De uitslag is bepalend voor de voortzetting van de PAWW.

Deel deze informatie met je collega’s

Je kunt deze informatie delen met je collega’s. Als ze lid worden, dan mogen ze meestemmen. Je krijgt een tientje als je iemand lid maakt!