Rechtszaak tegen Artis gewonnen: Corona geen reden om eenzijdig arbeidsvoorwaarden te verslechteren

portret Erna Bosschart
Door Erna Bosschart 07 april 2021

De FNV heeft een rechtszaak tegen Artis gewonnen die zij namens haar leden heeft aangespannen. De directie van de Amsterdamse dierentuin wilde structurele arbeidsvoorwaarden van 23 werknemers verslechteren en voerde daarvoor als argument de corona-maatregelen aan. De rechter ging hier niet in mee.

Marjolein Dubbelaar, bestuurder FNV Agrarisch Groen: ‘We zijn heel tevreden over de uitspraak van de rechter. Wat als zeer onrechtvaardig voelde voor de werknemers, is ook als onrechtvaardig beoordeeld. De rechter heeft ons in het gelijk gesteld.’

Geen cao bij Artis maar eigen arbeidsvoorwaardenregeling

Een groep werknemers die eerder via de gemeente Amsterdam bij Artis werkten, hebben vanuit de cao voor ambtenaren nog oude rechten. Zij werken onder ietwat betere condities en zijn voor Artis dus ‘duurder’ in vergelijking met het personeel dat later in dienst is gekomen. Deze laatste groep krijgt alleen de arbeidsvoorwaarden uit de Personeelsgids van Artis en valt niet onder een cao, omdat Artis sinds 1 januari 2013 niet meer deelneemt aan de cao Dierentuinen.

Coronapandemie misbruikt

Zonder dat het oude personeel daarmee ingestemd had, besloot Artis eenzijdig hun oude rechten met ingang van 1 januari 2021 volledig en blijvend af te schaffen. Artis vond dat zij daartoe gerechtigd was gelet op haar financiĆ«le situatie vanwege de gevolgen van de coronamaatregelen. De FNV vindt dat de dierentuin de coronapandemie misbruikt om de arbeidsvoorwaarden van werknemers te verslechteren. Dubbelaar: ‘Zo vond de rechter het bijzonder dat je als bedrijf zegt acute geldnood te hebben, die je dan oplost met een maatregel die pas na een aantal jaren geld oplevert.’

Loyaliteit

De loyaliteit van de medewerkers leidde er tijdens de rechtszaak toe, dat de betreffende 23 werknemers van Artis, Artis aanboden hun dertiende maand in te leveren. Dubbelaar: ‘De directie sloeg dat aanbod af, want ‘dat zette toch geen zoden aan de dijk.’ Maar denk dus niet dat het personeel geen oog heeft voor de problemen bij Artis. Andersom is die loyaliteit in dit proces soms ver te zoeken geweest.’