CNV, De Unie en FNV: tuinzaadbedrijven willen werknemers afschepen met fooi

facet hoofdkantoor FNV
Door Persvoorlichting 3 maart 2021

Ondanks bijzonder goede winstcijfers zijn tuinzaadbedrijven, zoals wereldleiders Bayer, Syngenta, Basf, RijkZwaan, Bejo Zaden, Enza Zaden, Hazera, niet van plan om voor hun 6000 werknemers een fatsoenlijke cao af te sluiten. Jeroen Brandenburg, Bestuurder FNV Agrarisch Groen: ‘We zijn uit onderhandeld. Het bod van deze prominente zadentelers is een fooi.’

Op maandag 1 maart hebben FNV, CNV Vakmensen en De Unie voor de vijfde keer onderhandeld over een nieuwe cao Tuinzaadbedrijven. De sector is een van die branches waar het goed gaat ondanks corona. Brandenburg: ‘Wij hebben onze looneis desondanks verlaagd naar 4%, om tot een goed totaalpakket te kunnen komen, maar helaas.’ De bonden bieden daarom op korte termijn een petitie aan namens de werknemers om de eisen kracht bij te zetten. De bonden zijn altijd bereid om met werkgevers in gesprek te gaan, maar de basis hiervoor moet wel een beter bod van werkgevers zijn.

Onwil uitvoering pensioenakkoord

John Kapteijn van vakbond De Unie: ‘Ook de onwil bij werkgevers om op centraal niveau invulling te geven aan afspraken uit het Pensioenakkoord is onbegrijpelijk. En deze (RVU-) afspraken bieden mensen de mogelijkheid 3 jaar voor hun AOW te kunnen stoppen met werken. Het is aan de werkgevers om ervoor te zorgen, dat hun personeel graag nog 3 jaar wil blijven.’

Beter dan gemiddeld in BV Nederland

Jeroen Warnaar, cao-onderhandelaar bij CNV Vakmensen: ‘De tuinzaadsector heeft ondanks corona gewoon goed doorgedraaid, veel beter dan gemiddeld in de BV Nederland. Het is daarom voor ons onbegrijpelijk dat de werkgevers met een loonbod komen van 1,5% en daarmee niet eens de inflatie corrigeren. Ook begrijpen we gewoon niet dat ze geen centrale afspraken willen maken om gezond je pensioen te halen, zoals afgesproken in het pensioenakkoord.’

Vakbondswerk gehinderd

De vakbonden constateren verder dat het zeer lastig is om informatie met werknemers te delen. Brandenburg: ‘Kaderleden van de vakbonden zijn daarop aangesproken door hun werkgevers. Dit terwijl hierover afspraken zijn gemaakt in de cao. In sommige bedrijven weigeren ze zelfs om hun communicatiekanalen beschikbaar te stellen voor vakbondsinformatie. Wij hebben deze signalen gedeeld met de werkgeversdelegatie en er nogmaals op aangedrongen dat de vakbonden gewoon hun werk kunnen doen.’

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.