Cao-onderhandelingen Agrarische Bedrijfsverzorgingsdiensten verkennend van start

Nog geen concrete voorstellen van werkgevers

Door Redactie 3 december 2020

Op 2 december zijn wij gestart met de onderhandelingen voor een nieuwe cao Agrarische Bedrijfsverzorgingsdiensten. Het was een verkennend gesprek voor het uitwisselen van cao-uitgangspunten en standpunten. Werkgevers en CNV Vakmensen hadden namelijk van te voren geen cao- voorstellen ingediend. Wij hadden onze cao-voorstellen al ingediend en hebben deze toegelicht. De volgende onderhandelingsronde is op 6 januari.

De onderhandelingen voor een nieuwe cao Agrarische Bedrijfsverzorging zijn gestart.

Uitgangspunten werkgeversdelegatie Agrarische Bedrijfsverzorgingsdiensten

Uitgezonderd de loonparagraaf willen werkgevers de huidige cao ongewijzigd verlengen. Verder zijn ze bereid om tijdens de looptijd van de nieuw af te spreken cao de protocolafspraken uit de vorige cao verder uit te werken. Helaas hebben werkgevers nog geen concreet loonbod gedaan.

Onze voorstellen

De afgelopen weken hebben wij op basis van de input van onze (kader)leden en het FNV- arbeidsvoorwaardenbeleid onze nieuwe cao-voorstellen vastgesteld. Vanwege de coronacrisis hebben we de protocolafspraken uit de vorige cao niet kunnen uitwerken. Daardoor hebben veel van onze cao-voorstellen raakvlakken met eerder gemaakte afspraken.

Onze belangrijkste inzet:

• 5% loonsverhoging per 1 januari 2021 waarbij we rekening houden met de gevolgen van de coronacrisis
  • Een verbetering van de seniorenregeling vanaf 60 jaar
  • Verminderen van werkdruk
  • Verbeteren van de arbeidsomstandigheden

Lees al onze voorstellen

Hoe nu verder?

We hebben met elkaar afgesproken dat de werkgeversdelegatie en CNV Vakmensen vóór de feestdagen hun cao-voorstellen indienen. Wij zijn benieuwd naar het loonbod van werkgevers en verdere concretisering van de protocolafspraken. In januari staan twee nieuwe onderhandelingsdata gepland: woensdag 6 januari en woensdag 27 januari. Wij hopen dan inhoudelijke afspraken te maken over de nieuwe cao. Onze insteek is om met de werkgevers en CNV Vakmensen vóór 1 februari een nieuwe cao Agrarische Bedrijfsverzorgingsdiensten af te spreken.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.