Gevolgen corona voor de sierteelt

Door Redactie 01 april 2020

Door de coronacrisis wordt er nog maar 30% van de normale aantallen aangevoerd bij Royal FloraHolland. De sierteeltsector/keten is hard geraakt en de gevolgen zijn groot. Daarom hebben we met De Vereniging van Groothandelaren in Bloemkwekerijproducten (VGB) gesproken: wat is de impact van deze crisis en zijn er maatregelen nodig?

Grote gevolgen

Zowel de continuïteit van bedrijven in de sierteeltsector als de werkgelegenheid worden flink beïnvloed. De aanvoer is ernstig gedaald en bloemen worden zelfs vernietigd (doorgedraaid). Gelukkig zien we ook mooie initiatieven ontstaan, waarbij bloemen worden uitgedeeld bij ziekenhuizen en verpleeghuizen.

Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud (NOW)

Een positief feit is de wet NOW. Hierin staat werkbehoud voorop. Werkgevers kunnen max. 90% van de loonkosten gegarandeerd krijgen van de overheid, en jij behoud je baan. Dat scheelt een heleboel onzekerheid voor zowel jou als je werkgever.

Wat mag je van je werkgever verwachten?

Het is voor iedereen een buitengewone tijd is. Op onze speciale corona bladzijden op de site kan je lezen over wat je van je werkgever mag verwachten als je werk gewoon doorgaat, je thuis moet werken of als je werk komt stil te liggen.