8 dodelijke ongevallen tijdens het werk in de agrarische en groene sector in 2019

Door Redactie 18 februari 2020

In 2019 waren er in de agrarische en groene sector 8 dodelijke ongevallen. Dat is minder dan in 2018, maar nog steeds 8 teveel.

Erg geschrokken

We zijn weer erg geschrokken van het aantal dodelijke ongevallen in de agrarische sector. Weliswaar een daling ten opzichte van 2018, maar elk dodelijk slachtoffer is er één te veel. Ook dit jaar staat de teller alweer op 2 doden en het is nog maar februari. Jeroen Brandenburg, FNV-bestuurder: ‘Dit is al de zoveelste keer dat er dodelijke ongelukken gebeuren. Elk ongeluk is er één teveel. Wanneer houdt het nou eens op?’

Werkgever moet een veilige werkplek bieden

‘Bedrijven moeten zorgen voor een veilige en gezonde werkplek en werkomgeving. Werkgevers moeten ervoor zorgen dat werknemers veilig hun werk kunnen doen en de risico’s voor ongevallen zoveel mogelijk beperken’, zegt Jeroen Brandenburg. Niet alleen de werkgever moet zijn verantwoordelijkheid nemen. Brandenburg: ‘SZW heeft ook een belangrijke rol. Zij moeten goed handhaven en de juiste maatregelen treffen’.

Meldpunt onveilig werk

Werken jij of je collega’s ook wel eens op een onveilige werkplek? Denk bijvoorbeeld aan werken op hoogte, werken met machines, werken met gevaarlijke stoffen, werken in de hitte of in de kou. Meld dit dan bij het meldpunt onveilig werk van de FNV.

Meld onveilig werk

Platform Zero Accidents

Om het aantal dodelijke ongevallen terug te dringen zijn de FNV, Agrifirm, AVIH, CNV Vakmensen, CUMELA Nederland, Fedecom, ForFarmers, Inspectie SZW, LTO Nederland, Nevedi, Nijhof-Wassink, RIVM, VBNE, Branchevereniging VHG, Stigas en ZuivelNL aangesloten bij het platform Zero accidents. Samen willen we de veiligheid en het veiligheidsgedrag in de sector verbeteren. In juni 2018 tekenden partijen een intentieverklaring voor 0 dodelijke ongevallen in 2020. Afgelopen jaar organiseerden de partijen diverse activiteiten. Er is een veiligheidsscan, een toolkit en filmpjes met persoonlijke verhalen. In september 2019 was de eerste ‘Veilig op 1’ week.