Vakbondsleden uit de glastuinbouw bieden 5 december petitie aan voor goede cao

portret Brenda Heidinga
Door Brenda Heidinga 04 december 2019

Donderdag 5 december overhandigt een delegatie vakbondsleden namens hun collega’s uit de glastuinbouw een petitie aan de werkgevers. Dat doen ze vooraf aan de onderhandelingen over de nieuwe cao Glastuinbouw. Sander Martins, bestuurder FNV Agrarisch Groen: ‘De petitie is door een grote groep leden ondertekend. Daarmee laten ze zien dat ze een fatsoenlijke cao willen, zonder verslechteringen en met een goede loonontwikkeling.’

De onderhandelingen voor de nieuwe cao van 2020 gaan op 5 december de eerste overlegronde in. Maar dat overleg komt er alleen als de werkgevers met een normale inzet voor de onderhandelingen komen. Martins: ‘Als de werkgevers hun verslechteringsbriefje niet intrekken vooraf, dan gaat het onderhandelen niet door. Dan is de kloof te groot tussen de verslechteringen van de werkgevers en de inzet van de FNV. De FNV zet voor de cao van 2020 in op 5% loonsverhoging, het mogelijk maken van vroegpensioen voor zware beroepen en de toepassing van één fatsoenlijk loongebouw.

De FNV tekent niet voor verslechteringen die totaal niet passen bij een sector die de laatste tijd veel geld uitgeeft aan het verbeteren van het imago van de sector. Martins: ‘Een beter imago krijg je niet met verslechteringen. Een beter imago krijg je wel door gemotiveerde medewerkers, die gedurende hun hele loopbaan op de goede manier worden ondersteund met afspraken over minder flex en onzekerheid, eventuele uitval bij ziekte, duurzame inzetbaarheid en om zwaar werk vol te houden tot aan het pensioen.’

Wie: vakbondsleden FNV Agrarisch Groen uit de glastuinbouw

Wat: Overhandiging petitie vooraf aan cao-onderhandeling Glastuinbouw

Waar: Woerden, Meetin Office, De Bleek 13.

Wanneer: 5 december om 10.00 uur