FNV onderhandelt niet over verslechteringen cao Glastuinbouw

portret Brenda Heidinga
Door Brenda Heidinga 30 september 2019

FNV Agrarisch Groen gaat voorlopig niet onderhandelen over een nieuwe cao Glastuinbouw. De kloof is te groot tussen de inzet van werkgevers met alleen verslechteringen en de inzet van de FNV. Daarom roept de FNV de werkgevers op om met een nieuwe inzet te komen.

De FNV zet voor de cao van 2020 in op 5% loonsverhoging, het mogelijk maken van vroegpensioen voor zware beroepen en de toepassing van één fatsoenlijk loongebouw. De werkgevers zetten enkel in op verslechteringen: meer flex en meer korte contracten, het later oproepen van oproepkrachten en het intrekken van verschillende premies. Ook stellen ze voor om te morrelen aan de transitievergoeding bij ontslag en de doorbetaling van langdurig zieken.

Sander Martins, bestuurder FNV Agrarisch Groen: ‘Uit de zeven verslechteringsvoorstellen van de werkgevers blijkt geen enkel respect voor hun medewerkers. Het gaat alleen om nemen, er staat niets van perspectief of investering tegenover. De voorstellen staan zo ver af van onze redelijke inzet, dat wij onderhandelen niet mogelijk achten. Wij gaan in overleg met onze leden over deze situatie.’

De werkgevers in de glastuinbouw, vertegenwoordigd door Glastuinbouw Nederland, LTO Nederland en Plantum zeggen tevens geen ruimte te hebben voor loonsverhoging in 2020. Martins: ‘Als de bonden akkoord gaan met al die verslechteringen, zit er misschien een heel kleine loonsverhoging in. Hoeveel, willen ze niet zeggen.’

De FNV tekent niet voor verslechteringen die totaal niet passen bij een sector die de laatste tijd veel geld uitgeeft aan het verbeteren van het imago van de sector. Martins: ‘Een beter imago krijg je niet met zulke cao-voorstellen. Een beter imago krijg je wel door gemotiveerde medewerkers, die gedurende hun hele loopbaan op de goede manier worden ondersteund met afspraken over minder flex en onzekerheid, eventuele uitval bij ziekte, duurzame inzetbaarheid en om zwaar werk vol te houden tot aan het pensioen.’