FNV komt op voor werknemers in de sierteelt wereldwijd

Door Redactie 11 juli 2019

'FNV komt ook op voor werknemers in het buitenland', vertelt vakbondsbestuurder Sander Martins. Daarom ondertekende de bond samen met de overheid, ontwikkelingsorganisatie Hivos en Nederlandse bedrijven in de sierteelt een convenant.

FNV Mondiaal in Uganda

Foto: Compass Media

Loon en gezondheid

In dat convenant staan afspraken over het verantwoord telen van bloemen wereldwijd. Sander: 'Hoeveel werknemers in Afrika en Zuid Amerika minimaal moeten verdienen bijvoorbeeld. En afspraken over het gebruik van bestrijdingsmiddelen. Om zo het milieu daar maar ook de gezondheid van werknemers te beschermen.'

Werk in sierteelt hier verdwijnt

'Door afspraken over minimumloon en milieu- en arboregels hier zie je dat bedrijven uitwijken naar het buitenland. De productie van bloemen kan daar goedkoper. De lonen van werknemers liggen veel lager. Er mag meer gif gebruikt worden zodat het telen sneller en makkelijker gaat. Allemaal winst voor de telers. Maar natuurlijk niet in het voordeel van werknemers daar. En ook niet voor werknemers in Nederland want het werk in de sierteelt verdwijnt', legt de vakbondsbestuurder uit.

Berg ellende op andere plekken voorkomen

Sander verwacht niet dat bedrijven nu weer hier gaan telen door de afspraken. En dus dat er snel meer werk is in de sierteelt in Nederland. 'Maar dat is voor FNV ook niet de hoofdzaak. We tekenen uit solidariteit. We willen het goed geregeld hebben voor de werknemers in Nederland, maar ook voorkomen dat bedrijven op andere plekken in de wereld een berg ellende veroorzaken.'