Champignons voor stuntprijzen: geen mazzeltje voor werknemers

Redactie
Door Redactie 24 augustus 2018

De oproep van de LTO richting retail voor een faire prijs voor de champignons, onderschrijft de FNV. De FNV ziet al jaren met lede ogen aan wat de gevolgen zijn van de prijsdruk vanuit de retail op de sector.

Patrick Meerts, bestuurder Agrarisch Groen: ‘De oplossing moet komen uit een goede prijs die het mogelijk maakt fatsoenlijke lonen te betalen, te investeren in goede arbeidsomstandigheden en bij te dragen aan de benodigde innovatie. Telers zouden samen een front moeten vormen tegen de retail in hun strijd voor een faire prijs. De FNV is bereid werkgevers daarin te ondersteunen, mits dit ook leidt tot betere arbeidsvoorwaarden en omstandigheden voor de werknemers in de sector.’

De champignonsector in Nederland staat er niet goed op. Het wettelijk minimumloon geldt als basisbeloning, een cao is er al jaren niet meer. Op arbeidsvoorwaarden wordt hevig geconcurreerd sinds er geen cao meer is. Vanwege de arbeidsintensieve teelt, loont het om creatieve oplossingen te bedenken waarbij bezuinigd wordt op de kosten van arbeid.

Fair Produce

Met het doel om goed werkgeverschap in de sector te bewaken, is enkele jaren geleden door de sociale partners Fair Produce opgericht. Inmiddels is het grootste deel van de bedrijven gecertificeerd. Omdat er veel uitzendkrachten naast de 2500 werknemers in de sector werken, is er naast een norm voor de teelt en handel, ook een norm voor de uitzendbranche afgesproken.

Misstanden

In de praktijk is helaas de situatie nog steeds niet op orde. Werknemers werken veel meer uren dan een voltijdse werkweek, er wordt in veel gevallen niet onder de juiste arbeidsomstandigheden gewerkt en er wordt nog steeds door werkgevers regelmatig niet het wettelijk minimumloon betaald door diverse kosten bij de werknemer in rekening te brengen. Bijvoorbeeld door de verrekening van huisvestingskosten met het loon. Via creatieve verdienmodellen en door te werken met veel uitzendkrachten proberen de telers hun onder druk staande bedrijfsmodel overeind te houden. Geld om te investeren in innovatie en goede arbeidsomstandigheden is er niet.

Alleen als collectief kan de champignonsector zich weren tegen de macht van de retail. Meerts: ‘Samen sta je sterker en dat geldt ook voor deze werkgevers. De vraag is of de werkgevers dat front weten te vormen en er niet toch een paar bedrijven zijn die onder de prijs duiken. Ondertussen blijven wij de werknemers bijstaan in deze branche bij de naleving van het wettelijke loon, arbeidsomstandigheden en wijzen we werkgevers op de geldende huisvestingsnormen.’

De FNV heeft een nieuwe website. Hierdoor kan het zijn dat links op deze pagina niet werken of afbeeldingen niet zichtbaar zijn. Excuses voor het ongemak.

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.