Uitslag stemming Multimodaal

77% van FNV-leden akkoord

Door Redactie 1 juni 2023

Op dinsdag 9 mei hebben vakbonden en werkgevers een onderhandelingsresultaat (OHR) bereikt. Dit resultaat hebben wij in de periode 24 t/m 31 mei ter stemming voorgelegd aan onze leden, in zowel fysieke als online vergaderingen. Iedereen is razend benieuwd, en daarom willen wij de uitslag zo snel mogelijk bekend maken.

De FNV-leden in het streekvervoer hebben in grote meerderheid (77%) voor het OHR gestemd. Onder voorbehoud van de uitslag van de stemming bij het CNV en VVMC, is er nog geen sprake van een sectorbreed cao-akkoord. De leden van het CNV en VVMC, kunnen ook tot 31 mei stemmen.

Daarmee is er tevens een eind gekomen aan een lange staking, een staking die 4 maanden heeft geduurd, van december vorig jaar tot maart 2023. Met elkaar hebben jullie hard gestreden, de impact van de acties waren zichtbaar, in grote delen van Nederland. Vanuit de samenleving was er begrip voor de acties.

Trots

Dankzij jullie vastberadenheid, strijdvaardigheid en solidariteit heb je gestreden voor jezelf en je collega’s, daar mogen jullie trots op zijn. Maar ook op het behaalde resultaat mogen wij best trots zijn. Met de afspraken uit het onderhandelingsresultaat onderscheiden we onszelf van veel andere cao-resultaten. We kunnen met recht zeggen dat er stappen zijn gezet als het gaat om flink koopkrachtherstel, vergoeding woon- werk afspraken, afspraken werkdruk (behoud GOLFPAKUS, afspraken week- en jaarplanning), 2-jarige RVU-regeling en bevriezing ouderenregeling op 61 jaar gedurende de looptijd.

Verplichting

Dit resultaat verplicht ons gezamenlijk als vakbond en de medezeggenschap de ingeslagen weg voort te zetten, want er valt nog veel te verbeteren. De hoge werkdruk en het hoge ziekteverzuim zullen niet in een handomdraai over zijn, maar met dit resultaat zijn er stappen in de goede richting gezet. We moeten nu strak gaan zitten op de naleving van de cao-afspraken, met name ook bij de roosterprocessen.

Dank

Onze grote dank gaat uit naar allen die actief actie gevoerd hebben, onze kaderleden en leden die zich hebben ingezet gedurende de vele acties. Zij verdienen groot respect.