De stemming bij de lange stoeten reizigers op Schiphol deed meer aan een begrafenis denken dan aan vluchtpret. De vakbond FNV zag het al aankomen. Stakingen bij de bagageslepers als gevolg van gebrek aan respect voor hun inspanningen en een tekort aan beveiligingspersoneel.
Tussen al het gekrakeel in de media over deze situatie in het bijzonder en het tekort aan personeel in het algemeen hoor je ook weer geluiden dat de Nederlanders maar meer uren in de week moeten werken. Een vreemde gedachte als je bedenkt dat afgelopen eeuw vooruitgang vooral te maken heeft met minder werken.
Schiphol is een prachtig voorbeeld waar alles op zijn plek valt voor de start van een visie waarin we de logica vrij baan geven.
Onder arbeidsvoorwaarden die zo mogelijk nog fossieler zijn dan kerosine willen de bagagemedewerkers niet langer met koffers zeulen. Gelijk hebben ze. Meer vluchten betekent meer medewerkers nodig in de bagageafhandeling. En die zijn er niet. Minder vluchten is de oplossing.
Nog meer vluchten zijn geannuleerd omdat er onvoldoende beveiligingspersoneel is. Kennelijk is er een veiligheidsrisico waarvan de omvang toeneemt bij meer vluchten. Waarom zou je het probleem groter maken? In plaats van symptoombestrijding door meer beveiligers aan te stellen, kiezen we voor structurele oplossingen. Minder vluchten verminderen de kans op mogelijke gevaarlijke situaties en spelen in op een personeelstekort.
Wat als al die mensen die die de hele week keihard werken wat minder gaan werken. Dan heeft men meer tijd om op een alternatieve manier op de vakantiebestemming te komen. Dat is wel zo prettig. De doordenker zal via de voorgestelde oplossingen in gaan zien dat veel werk het gevolg is van het feit dat we in een leven zitten waarin we van pitstop naar pitstop jagen en à la minuut beleverd willen worden. We willen snel en makkelijk omdat we weinig tijd hebben. Logisch dat de oplossing voor een personeelstekort ligt in zorgen dat mensen meer tijd en minder haast hebben. De supermarkt, bezorging en transportsector lenen zich prima voor zo’n ander perspectief. Met toepassing op Schiphol valt heel snel nog veel meer te winnen.
Als gevolg van de pandemie is het aantal vluchten in de afgelopen twee jaar ongeveer gehalveerd. Bij Schiphol bestaat het idee dat dit aantal weer terug moet naar een half miljoen. Naast de genoemde personele redenen is deze groei een bijzonder onverstandig idee.
Terwijl heel Europa in een spagaat zit om van Russische fossiele brandstoffen af te komen laten we bij elke vlucht gebeuren dat vele tienduizende kilo’s kerosine ons luchtruim verzieken. Dit geeft de burger die in tv-reclame bestookt wordt met oproepen om de thermostaat een graadje lager te zetten, een raar gevoel. Niet vliegen is veel effectiever.
Nederland zit door Schiphol helemaal klem. De huizenbouw staat stil vanwege de stikstofcrisis. De klimaatverandering vraagt om een stevige CO2 reductie. Het aantal vluchten op Schiphol beperken tot het niveau van het jaar 2021 zal onmiddellijk een positief effect hebben op de genoemde kwesties.
Wat nu moet gebeuren is dat meerdere politieke partijen uit hun tunnels komen waarvan het ene uiteinde geblokkeerd is door somber stemmende achterbannen en het andere uiteinde het licht lonkt van de landingsbaan waar nog één landing moet plaats vinden. Die van de simpele gedachte dat dalende luchtvaart bijdraagt aan stijgende welvaart in de vorm van arbeidsvoorwaarden, woningbouw, woongenot, gezondheid en het bestrijden van de klimaatcrisis. Regering, SER en vakbonden: denk eens ecoïstisch! Steek de koppen bij elkaar. Laat daadkracht de urgentie overwinnen. Vluchten kan niet meer!
Jeroen van Linge,
Lid FNV