Een crash van het belangrijkste vliegtuig van Nederland is op het nippertje voorkomen. Door kundig optreden van enkele vakbondsleden en bestuurder is het toestel veilig aan de grond gezet.
Turbulentie op hoog niveau slaat een aantal koffers van de onzorgvuldig gestouwde bagage los. De rondslingerende objecten raken onderdelen van de besturing waardoor deze mechanisch blokkeren. Het toestel raakt in een neerwaartse spiraal. Gelukkig zijn er een aantal vakbondsleden met hun bestuurder aan boord. Zij weten in het bagageruim te komen en de rondslingerende objecten onder controle te krijgen. Een handige mechanisch onderlegde vakbondsvrouw weet provisorisch het roer om te gooien.
Ondertussen wint de FNV-bestuurder, die in het verleden al kaderlid was bij de pilotenbond, via een bemanningslid het vertrouwen van de gezagvoerder.
‘Gezamenlijk alle zeilen bijzetten’, zo verklaart vakbondsbestuurder Van Doesburg na afloop. ‘We hebben het toestel net op tijd uit de race naar de bottom kunnen bevrijden. Het was inderdaad kantje boord.’
Passagiers geven blijk van waardering voor de redders van hun leven. Ze vormen een erehaag bij de sluis en begeleiden deze pilaren van de samenleving met een applaus naar de aankomsthal van Schiphol.
Een passagier ontbreekt in de erehaag. ‘Hoe zit dat?’, vraagt een verslaggever aan een van de overlevenden.
‘Ja weet je. Als je in zo’n noodsituatie zit hebben we niks aan dat soort blaaskaken die in de cabine wat rond zitten te schreeuwen dat het allemaal de schuld is van de piloot.’
‘Wie is dat dan, die huilebalk?’
‘Ja, dat Tweede Kamerlid dat er bij de VVD is uitgezet vanwege integriteitsschendingen.’
‘Zó corrupt dat de VVD je er uit knikkert? Dan maak je het wel heel bont. Je bedoelt Van Haga?’
‘Ja die. Gisteren in de tweede kamer was de broer van de piloot mikpunt van zijn laffe aanval. Niks constructiefs van hem gehoord.’
‘Van Benschop van Schiphol was dat toch? Die piloot is zijn broer?’
De passagier knikt. ‘Iemand die tientallen jaren lid is geweest van de partij die een groot aandeel heeft in het arbeidsklimaat waarvan onbestuurbare vliegtuigen en een chaotisch vliegveld de gevolgen zijn.’
Voor de verslaggever is het smullen. Die twee broers hebben beslist iets gemeenschappelijks in het overnemen van een onbehoorlijke situatie.
De piloot had beter eerst het vliegtuig kunnen laten onderhouden en de bagage veilig laten verstouwen.
De directeur van Schiphol had eerst het achterstallig onderhoud in de armzalige arbeidsvoorwaarden moeten inhalen alvorens vliegmaatschappijen vrij baan te geven.
Dankzij de vakbond is in beide situaties de race to the bottom niet BAP geëindigd. Beneden alle peil en dat is op Schiphol lager dan de zeespiegel.
FNV-bestuurders zullen de verkeersleiding nemen bij het terugvinden van de weg omhoog naar het niveau van beschaving.
Jeroen van Linge,
FNV lid