Opinie: komt de 30-urige werkweek eraan?

De 30-urige werkweek is het nieuwe normaal

Redactie
Door Redactie 8 mei 2020

Creativiteit aan de cao-tafel. Cao-besprekingen liggen stil. FNV houdt vast aan 5% loonsverhoging. Loonsverhogingen zijn niet realistisch en aan de cao-tafel is creativiteit nodig volgens de werkgeversorganisaties.

'Loonsverhogingen op de lange baan'

Met deze titel verscheen 1 mei een bericht op de nieuwspagina van de NOS.

https://nos.nl/artikel/2332368-loonsverhoging-op-de-lange-baan-werknemers-gaan-de-pijn-voelen.html

De FNV spreekt in dit artikel uit dat de looneis van 5% in principe nog overeind staat. Er zijn sectoren genoeg waar het goed genoeg gaat om hieraan vast te houden. Zo draaien de supermarkten superomzetten, bloeien de tuincentra op en stapelen de omzetten in de doe-het-zelf-branche zich op tot een hoogte waar professionele bouwvakkers zich niet wagen.

Creativiteit

In het NOS-bericht doet ene Raymond Puts van AWVN een oproep tot creativiteit. In het artikel zelf komen ze niet veel verder dan dat werknemers wel wat in kunnen leveren of om loonsverhoging uit te ruilen tegen meer vrije tijd. Een interessante richting die, als je creatief denkt, kan leiden naar de 30-urige werkweek.
Nu een aantal activiteiten bijna tot 0 zijn teruggebracht, is het moment aangebroken dat je eens helemaal opnieuw kan beginnen.
Wat als de meest controversiële actie, de voorgenomen staatssteun aan de KLM, eens aangegrepen wordt voor een spectaculaire maatschappelijke verbetering te land, ter zee en in de lucht.

Effectieve staatsteun

’De staatssteun houdt ‘onze blauwe trots’ in de lucht, stelde luchtvaartminister Cora van Nieuwenhuizen onzakelijk.’ Er worden argumenten aangevoerd waarin wel 300.000 banen zweven rond deze luchtkastelen.
Aan de andere kant duikt bijvoorbeeld Follow the Money erin en komt tot de conclusie dat veel van deze steun niet ten goede komt aan de samenleving, maar verdwijnt in de zakken van maatschappijen in fiscaal aantrekkelijke domeinen. Het algemeen belang is waarschijnlijk ver te zoeken. We zijn mogelijk beter af als de betrokken ministers, lobbyisten en andere vleugellichten in quarantaine worden geplaatst.
We zitten aan de creatieve tafel. We gaan de kracht van samenwerking proeven. KLM gaat stoppen, er komt een nieuwe vliegmaatschappij de CLM. De Coöperatieve Luchtvaart Maatschappij.  
Met principiële samenwerking als uitgangspunt gaan we met alle mensen betrokken bij het luchtvaartverkeer, van bagageafhandelaar tot piloot, van kerosineleverancier tot cateraar, van onderhoudsmedewerker tot boekhouder, samenwerken in 1 coöperatie. Korte lijnen zijn het voordeel. Echte banen voor iedereen zijn het resultaat.
We zijn er inmiddels wel achter dat de noodzaak tot vliegen wel meevalt en de vliegvakanties niet meer het summum van geluk zullen zijn. In de afgeslankte vorm, waarbij de luchtvaart niet langer de leefomgeving in overtreffende mate tot last is, kan de werktijd zoals de AWVN ambieert, proportioneel teruggebracht worden.

Het nieuwe normaal

De vakbonden, de organisaties die deskundig zijn in het samenbrengen van veel mensen en maatschappelijke belangen, zullen in de vorming van deze coöperatie een stevige rol hebben.
De staat die er is voor het breed maatschappelijk belang, investeert 4 miljard euro aan steun in een ontwikkeling waarvan de revenuen ten goede komen aan de samenleving.
De 30-urige werkweek is het nieuwe normaal.


Jeroen van Linge
FNV kaderlid Nippon Electric Glass (NEG)

 

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.