Column: Met duurdere flexkracht en - bier...

...worden we gelukkiger

Redactie
Door Redactie 9 augustus 2019

Horeca Nederland en ABN AMRO voorspellen dat de horecaprijzen volgend jaar gaan stijgen als gevolg van de invoering Wet arbeidsmarkt in Balans. Bankierspraat in de kroeg bij de vrijmibo op de Zuidas of is het serieus?

Wet arbeid in balans

Met deze wet wordt per 1 januari de WW-premie hoger voor flexkrachten en lager voor vast personeel. Hiermee beoogt men het aantrekkelijker te maken voor werkgevers om mensen een vaste baan te geven. Nergens is zoveel flexibel personeel als in de horeca-branche. ABN AMRO economen slaan dreigende taal uit. Het duurder worden van flexkrachten zullen de prijzen doen stijgen. De klant moet dokken.  Het doet denken aan een berichtje in de jaren ’70. Toen werd een prijsstijging van een bakje patat gebracht met een slechte aardappeloogst dat jaar. Het gekke is dat het nooit is teruggedraaid toen de oogsten weer beter werden.

Verschil van één pilsje per dag

Volgens een bericht op de NOS-site moeten we denken aan een verschil van 80 euro in de maand tussen een vaste kracht en een flexkracht die fulltime werkt. Zeg maar 1 pilsje per dag. Naast de voorspelde prijsstijging voor volgend jaar wordt ook vermeld dat de horecaprijzen dit jaar ook al gestegen zijn.

Personeelstekort

"De timing van deze wet is voor horecabedrijven wel een beetje ongelukkig", zegt Sonny Duijn, econoom bij ABN AMRO in het NOS Radio 1 JournaalDat komt doordat veel bedrijven moeite hebben met het vinden van personeel. "De afgelopen drie jaar steeg het aantal horecabedrijven met een personeelstekort van 5 naar 29 procent. Dat kan dus ook al voor oplopende personeelskosten zorgen. En dan komt die wet er nog eens bovenop."

Wat mij betreft komt ‘de Wet arbeidsmarkt in Balans’ als geroepen bij deze onevenwichtige situatie. Er ontstaan mogelijkheden in plaats van moeilijkheden. Het verhaal van deze econoom is dus toch een borrelpraatje van de Zuidas?

Hoe duurder het bier, hoe gelukkiger men is...

In het lijstje van de gelukkigste landen is Nederland dit jaar op 5 gekomen. Daarboven staan IJsland, Denemarken, Zweden en Finland. Landen waar een biertje aanzienlijk meer kost dan in Nederland. Hoe duurder het bier hoe gelukkiger je wordt, zou je zeggen. Temeer omdat met de prijsstijging van dit jaar Nederland is gestegen op deze mooie lijst. Wat minder in bankiersstijl en wat meer serieus: In de top-vier van de gelukkigste landen zijn de arbeidsvoorwaarden beduidend beter dan die van de horeca in Nederland.  Met name door dat ze meer zekerheid bieden.  Wat IJsland en Nederland vast ook heeft geholpen in het stijgen naar de top vijf is dat het bankiersdrama dat Icesave heet zo’n beetje achter de rug is. Deze bank heeft een hoop mensen ongelukkig gemaakt. Niet alleen in IJsland maar zeker ook in Nederland.

Witwascontrole

Gelukkig heeft de DNB de ABN AMRO deze week op de witwasvingers getikt en hun gewezen op het ontbreken van kennis over hun eigen klanten. Het gaat daar niet om klein bier. De bedragen die de Nederlandse staat misloopt, gaan in de honderden miljoenen. Als de banken zich daar op concentreren dan zetten de vakbonden zich er voor in dat de (Zuidas)horecaklanten bediend worden door personeel met fatsoenlijke - en gebalanceerde arbeidsvoorwaarden. Op weg naar breed maatschappelijk geluk.

Jeroen van Linge,
FNV-kaderlid NEG

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.